3.3-4.3.2016
pidetty Nörttikulttuurin nousu-konferenssi antoi paljon
pureksittavaa ja aihetta useampaankin kahvipöytäkeskusteluun.
Sukupuolikysymykset nettipelien maailmassa, parasosiaaliset suhteet,
mentaalinen maisema, antifanius, turrius ynnä muu kiehtova termistö
jätti ainakin minut runsaudenpulan äärelle pohtimaan, mihin
tarttuisin tässä blogitekstissäni. Omat kiinnostuksenkohteeni
nörttikulttuurin suhteen ovat ennemmin yhteiskunnallisia (toki voisi
myös sanoa että kuivia) kuin omasta faniudesta tai
nörtti-identiteetistä kumpuavia, joten päätin tarkastella ilmiötä
lintuperspektiivistä ja zoomailla useampaa itseäni kiinnostanutta
aihepiiriä.
Kaikki
nämä konferenssin kiinnostavat kysymykset palaavat lopulta siihen,
mitä nörttiyskin ilmiöineen omalla tavallaan peilaa: normeihin ja
niiden rikkomiseen. Syntymästä aikuisuuteen ja lopulta kuolemaan
asti meitä ohjaillaan kulttuurisilla normeilla ja kun asiaa oikein
ajattelee, hyväksyttävä ja arvostettava tapa olla ja elää on
lopulta melko tiukasti ulkoa ohjattua. Vaikka meillä on lähes
loputtomiin varaa valita, ”oikeita” valintoja on kuitenkin vain
rajattu määrä. Erityisesti nämä normit määrittelevät
täysivaltaista ja uskottavaa aikuisuutta. Nörttiyden voidaan
väittää koostuvan elämänvalinnoista, jotka haastavat aikuisuuden
normit. Nörttiys ja intohimoinen fanitus voivat olla ok lapsuudessa
ja vielä varhaisessa teini-iässäkin, mutta kulttuurimme yleensä
odottaa, että viimeistään työikäiseksi tultaessa astutaan
ruotuun ja jätetään nuoruuden höpsötykset taakse. Kieltäytyykö
nörtti kasvamasta aikuiseksi, onko kyseessä eräänlainen oman
elämänsä Peter Pan, joka pitää kiinni niistä asioista jotka
saavat hänet innostumaan ja uppoutumaan muiden samanmielisten kanssa
tuttuihin mentaalisiin maisemiin reaalitodellisuuden sijaan?
Vaikka
nörttiys nyt sitten olisikin este saavuttaa normienmukainen
aikuisuus, pidän itse erittäin terveenä että kulttuurimme normeja
tehdään näkyviksi ja niitä kyseenalaistetaan. Ilmiöt ovat usein
yhteiskunnallisesta näkökulmasta kiinnostavimmillaan toimiessaan
normaaliuden rajoilla, ei niinkään jossain näkymättömissä
omassa komerossaan (vrt. hikikomori-ilmiö). Itse koen vapauden
olevan ennemmin rajoilla kuin täysin sisä- tai ulkopuolella.
Nörttiydessä voivat sekoittua lapsuus ja aikuisuus, mies ja
epämies, nainen ja epänainen, seksuaalinen normaalius ja
epänormaalius, sosiaalisuus ja epäsosiaalisuus, vaihtoehtoisuus ja
kulutuskulttuuri, aktivisuus ja passiivisuus. Tulemme helposti
suurten kysymysten äärelle: miten määritellään oikeanlainen ja
hyvä elämä, aikuisuus, mitkä kaikki asiat vaikuttavat sekä
henkilökohtaisiin että yhteiskunnallisiin elämänpoliittisiin
valintoihimme? Kuinka avoimia me oikeasti olemme vaihtoehdoille?
Kurssillamme
on ollut paljon pinnalla nörttikulttuuriin liittyvät
sukupuolikysymykset. Nörttiyden valtavirtaistuessa nörttitytöt
ovat ottaneet näkyvän roolin nörttikulttuurin tuottajina,
uusintajina ja kuluttajina. Naiset kohtaavat helposti monenlaisia
hankaluuksia perinteisesti miesvaltaisissa nörttimaailmoissa, mutta
onko nörttinainen yhteiskunnan näkökulmasta yhtä hankala ilmiö
kuin nörttimies? Aiemmin kurssilla pohdittiin nörttiyttä
”vääränlaisena miehisyytenä” (tämä voi kyllä olla jo
auttamatta vanhanaikainen käsitys, mutta vanhanaikaisetkin
stereotypiat tapaavat pysyä sitkeästi hengissä). Esimerkiksi
brony-ilmiö kyseenalaistaa reippaasti perinteistä
heteronormatiivista maskuliinisuutta ja ylipäätään nörttiyden
sterotypiat tuntuvat kietoutuvat ennen kaikkea epätoivotun
miehisyyden ympärille. Epäurheilullisuus, epäsosiaalisuus,
epäcoolius, ehkä epänormaali seksuaalisuus ynnä muut epä-asiat
ovat kuuluneet nörtin määrittelyihin. Tuskinpa stereotyyppinen
naisnörttikään toteuttaa mitään kulttuurillista naiseuden
huipentumaa, mutta onko se jostain syystä vähemmän vakavaa kuin
nörttimiesten (kuviteltu?) epämieheys. ”Miehekkyys” on
perinteisesti ollut kulttuurissamme korkealle arvostettua ja sitä on
innokkaasti todisteltu, toki myös nörttipiireissä (kenellä on
parhaat scoret jne.) Naisellisuus puolestaan on yleensä jotain muuta
kuin syvälle pureutuvaa ja innostunutta tiedonkeruuta, nettipelejä
ja ”epänaisellisia” seksuaalisuuden ilmentymiä (jäin syvästi
kaipaamaan Silja Kukan peruuntunutta Kink meme-yhteisöt naisten
pornona-luentoa!). Ehkä nörttimiehet ja naiset ovat myös
sukupuolistereotypioita haastavia kapinallisia.
Nörttiyteen
tavallaan liittyvä ”vikuroiva elämänasenne” vaikuttaisi siis
toimivan monella tasolla. Onko nörttikulttuurissa meneillään
jonkinlainen jännite valtavirtaistumisen ja vastakulttuurin
taitekohdassa? Nörttiyden ilmiöt ovat kaikkialla, mutta olen myös
miettinyt nörttiyttä myös eräänlaisena sukupolvikapinana.
Nörtti-ilmiö on helppo ymmärtää vastareaktiona
valtavirtakulttuuriin vaatimuksiin, jopa äärimmäisyyksiin asti
(vrt. hikikomori-ilmiö). Jokainen sukupolvi yleensä luo oman
kapinansa, ja pohdinkin, onko nörttikulttuurin nousu meidän
80-90-luvulla syntyneiden kapina? Hipit, punkkarit, taistolaiset ynnä
muut olivat 60- ja 70 juttu. Meidän juttumme on nörttiys, sekoitus
populaarikulttuuria, teknologiaa, uusviattomuutta, fantasiamaailmoja.
Eskapismia! Nämä ilmiöt läpäisevät meidän kaikkien lapsuuden
ja yhä luomme niistä merkityksiä.
Keskustelin
konferenssin jälkeen lapsuutensa Commodore 64 parissa viettäneen
ystäväni kanssa ja hän mainitsi olevansa nostalgianörtti.
Nörttiys ei kuulu enää hänen identiteettiinsä, mutta on ehkä
joskus kuulunut ja Commodore-peleistä puhuminen saa hänet edelleen
silminnähden lapsekkaan innostuneeksi. Kerran nörtti, aina nörtti?
Omat vanhempani nostalgioivat lapsuuden kesiä ja niiden leikkejä,
nostalgioiko meidän sukupolvemme ensimmäistä pelikonsoliaan,
sarjakuvakokoelmaansa, ensimmäistä animeaan,
Pokemon-korttikokoelmaansa tai cosplay-asuaan? Onko lapsuutemme
maailma ollut niin erilainen kuin se maailma johon meidän odotetaan
kasvavan, että emme selviä muutoksesta ilma että pidämme
lapsuutemme jatkuvasti mukanamme? Jos se tuo uusviattomuutta tähän
kyynisyydellä ja shokkiarvoilla ratsastavaan julkiseen keskusteluun,
niin kannatan!
Vaikka
pohdin aiemmin nörttikulttuuria kapinana, en silti usko, että
nörttiys on kuitenkaan kovin tiedostettua kapinaa. Se voi monien
kohdalla olla vastausta ulkoisiin paineisiin ja pakoa odotuksista. En
silti ajattelisi nörttiyttä pelkästään yhteiskunnallisen ilmiönä
tai ulkoapäin omaksuttavana, vaan se on myös sisäsyntyinen ja
henkilökohtainen asia. Muistan jostain lukeneeni sympaattisen
ajatuksen, joka meni jotenkuinkin näin: ”Coolius perustuu siihen,
että dissaat asioita. Nörttiys on puolestaan sitä, että
vilpittömästi rakastat jotain”. Näin muotoiltuna nörttiys
kuulostaa todella positiiviselta ominaisuudelta ihmisessä. Ehkä se
rakastamisen kohde ei ole täysin yhteiskunnan normien mukainen
(kuten ööö... Beatles? Jalkapallo? Työ..?) vaan jotain ihan
marginaaliseksi luokiteltua (kuten vaikka scifianime, Hopeanuoli,
Tolkienin tuotanto jne.) mutta luulisi rakkauden tuovan ihmiselle,
niin nörtille kuin tavikselle, enemmän hyvää kuin dissaus.
Tämä
90-luvun alusta peräisin oleva Nintendoklubin jäsenkortti ei ole
omani, sitä kantaa lompakossaan aikuinen mies, jolle se on edelleen
tärkeä muistoesine. Väärin aikuistuttu? Kuva: HannaT
1 kommentti:
"Vaikka pohdin aiemmin nörttikulttuuria kapinana, en silti usko, että nörttiys on kuitenkaan kovin tiedostettua kapinaa. Se voi monien kohdalla olla vastausta ulkoisiin paineisiin ja pakoa odotuksista. En silti ajattelisi nörttiyttä pelkästään yhteiskunnallisen ilmiönä tai ulkoapäin omaksuttavana, vaan se on myös sisäsyntyinen ja henkilökohtainen asia."
Itselleni nörttiys on vahvasti sisäsyntyinen ja henkilökohtainen asia. Kuten aiemmin tekstissäsi mainitsitkin, moni kantaa lapsuudestaan aikuisuuteen omia mielenkiinnonkohteitaan, kuten Pokémon-kortteja/pelejä, pelikonsoleitaan jne. Omalla kohdallani on käynyt juuri niin, että olen kantanut lapsuudestani Pokémonit ja Tamagotchit ja muita mielenkiinnon kohteitani mukanani aikuisuuden kynnykselle asti. Olen miettinyt, enkö kasva koskaan aikuiseksi? Jäikö minulta jokin kehitysvaihe käymättä? Mutta luulen, että meidän sukupolvellemme, kuten tekstissäsi mainitsit, tällainen on hyvin tyypillistä. Ja tottahan se on, että pelit, sarjakuvat, elokuvat, tv-sarjat... viihdetuotanto ylipäänsä on eräänlainen hetkellinen pakokeino ulos arkipäivän odotuksista ja paineista. Eskapismi on hyvä keino ottaa hetki omaa aikaa ja irrottautua arjesta, se on hyvä rentoutumiskeino, jolla on turhaan tietynlainen negatiivinen leima. Ehkä meidän kulttuurimme pitäisi laajentaa aikuisuuden käsitettä, jotta mukaan mahtuisivat myös me "väärin aikuistutut" yksilöt ilman, että meidän täytyisi miettiä ja kriiseillä omaa identiteettiämme.
Lähetä kommentti