Taiteilun käytössäännöt - Pohdintoja kaupallisuudesta
fanituotannossa
Faniuden ja
nörttiyden katsotaan olevan hyvin performatiivisia ja
tunnustautumista vaativia määreitä. Henkilön täytyy jollain
tapaa suorittaa tai toimia tietyssä viiteryhmässä tai -tilanteessa
ollakseen ja voidakseen kutsua itseään faniksi. Kun tämä
toiminnallisuus yhdistetään nörtiksi tunnustautuvissa useasti
havaittuun luovuuteen, on tulos ilmiselvä. Syntyy fanituotantoa.
Fanituotanto on yksi faniyhteisön, fandomin, keskeisiä piirteitä
ja sillä on valtavan suuri rooli yhteisön elämässä.
Fanituotantoon kiinnitetään huomiota jonka kanssa vain itse
fanituksen kohde voi kilpailla. Yhteisön jäsenet tuottavat,
kuluttavat, arvostelevat ja keskustelevat töistä, jotka syntyvät
yhteisen kiinnostuksenkohteen innoittamina. Tässä yhteisössä
lähes jokainen osallistuja on asiantuntija jonka mielipide on
arvokas. Fandom-luovuudessa ei ole hierarkioita tai ohjesääntöjä,
ja areena on avoin kaikenlaisille töille ja niiden arvostelulle.
Rakkaus tiettyä aihetta kohtaan yhdistää ja tasa-arvoistaa
yhteisön jäseniä, mutta jäsenten ei tarvitse ylittää museoiden,
gallerioiden tai ”alan” virallisempien toimioiden korkeaa
julkaisukynnystä tai edes yleisiä sisällöllisiä rajoituksia.
Vaikka esimerkiksi selkeä homoerotiikka ei ole taidemaailmassa enää
(jos koskaan) tabu, herättää se silti aika-ajoin voimakkaitakin
mielipiteitä ja sen esittämisellä vaikkapa valtiollisissa
museoissa on ongelmansa. Faniyhteisö on säännönmukaisesti
avoinmielinen ja ennen kaikkea vaatimuksesta anonyymi.
Konservatiivisessakin yhteisössä verkkoelämän ulkopuolella
vaikuttava taiteilija voi ilmaista itseään vailla pelkoa
stigmatisoitumisesta.
Mitä
faniyhteisössä sitten ei saa tehdä? Mitkä ovat fanituotannon
kielletyt leikit? Selkeärajainen yhteisö tuo muassaan paljon hyvää
jäsenilleen, mutta myös yhdenmukaistaa ja sanelee identiteettiin ja
käytökseen liittyviä asioita. Osa identiteetin muodostamista tulee
juuri siitä, mitä ei ainakaan haluta olla, tehdä tai edustaa.
Fandomien keskuudessa tällaisen sopimattoman käytöksen yhdessä
leikkauspisteistä vaikuttaisi olevan fanituotannon kaupallistuminen.
Mitä myydään, kenelle, kuka tuotteen on tehnyt ja ken käärii
voitot? Vähentääkö korvaus tehdystä työstä sen arvoa, ja voiko
tosifani vastata maksavan asiakkaan toiveisiin vastoin omia
mielipiteitään?
Ihanteellisimmillaan
fanituotanto nähdään pyyteettömänä lahjoituksena,
kontribuutiona yhteisölle joka tekijän tavoin välittää ja on
kovin kiinnostunut kulttuurituotteesta tai toisesta. Mitä tapahtuu
kun fanituotteesta aletaan pyytää toisenlaista, konkreettisempaa
korvausta? Palkkaa tehdystä työstä ja materiaaleista? Miksi ajatus
työn tekemisestä rahaa tai muuta hyötyä vastaan herättää
tietyssä viitekehyksessä vastustusta? Kuten jo aiemmin mainittu,
fanituotanto on yksi yhteisönsä keskeisiä osia. Sillä on vahvat
juuret lahjatalouden periaatteiden lomassa. Luovuuden hedelmät
tarjotaan yhteisölle vailla vaatimusta hyödystä tai korvauksesta.
Konkreettisen palkan sijaan ahkerat artesaanit saavat osakseen
arvostusta, julkisuutta ja lähes välitöntä palautetta ja
arviointia. Taiteilijan kotiyhteisö puolestaan saa nautittavakseen
ja kulutettavakseen kuva-, sana- ja videotaidetta puhumattakaan
musiikista tai koristelluista käyttöesineistä. Monissa fandomeissa
tekijä ottaa yhteisön osaksi luomisprosessia ja hyödyntää
suoraan saamaansa palautetta ja ideoita. Vuorovaikutussuhteessa
yleisö pääsee mukaan luomistyöhön ja ohjaamaan työtä
mieleiseensä suuntaan. Fanituotanto on paitsi välitöntä ja
tehokasta, myös omiaan lujittamaan yhteisön sisäisiä suhteita.
Ihmisjoukon arvostus ja kiinnostus ovat melkoisia emotionaalisia
palkkioita. Hyvältä tuntunee myös tulla tunnustetuksi ja päästä
vaikuttamaan ihailemansa taiteilijan työhön ja saada äänensä
yhteisössä kuuluviin. Varsinainen valuutta vaikuttaisivat ainakin
jossain määrin olevan positiiviset tunteet, joilla yhteisöä
rakennetaan ja lujitetaan.
Yhteisö
määrittyy myös monesti negaation kautta. Tätä emme ole, tuota
emme edusta. Jos löytyy me, sille vastapainoksi jostain
löytynee myös ne toiset. Luennolle luettavana ollut
artikkeli maailmanmaineeseen nousseesta Fifty Shades
-kirjasarjan alkuperästä fanifiktiona ja sen julkaisun
aiheuttamista negatiivisista reaktioista suuri osa keskittyi juuri
yhteisön panostamiseen teoksen kirjoitusvaiheessa. Julkaisun
koettiin vähättelevän vaivannäköä ja omistautumista
konkreettisesta ideoinnista ja ohjaamisesta puhumattakaan.
Kriittisten kommenttien diskurssi on hyvin emotionaalisesti
latautunut. Jotkut tunsivat itsensä petetyiksi, kirjailijan käytöstä
kuvattiin häikäilemättömänä ja törkeänä, luottamus oli
menetetty eikä lojaaliudesta tietoakaan. Mutta miksi? Lähtivätkö
ihmiset kommentoimaan ja tuomaan julki ehdotuksia kiitoksen tai
palkan toivossa? Oliko joukossa kateellisia joiden mielestä teos ei
ansainnut saamaansa menestystä? Vai eikö yhteisöllisyydessä
syntynyt positiivisuuden ja kiitollisuuden tunne mennytkään
molempiin suuntiin kun fanit jätettiin pois painoksen kiitokset
-sivulta? Vai sittenkin jotain muuta?
Rahallisen
korvauksen pyytäminenkin vaikuttaa hyväksyttävältä tietyissä
tapauksissa. Kun fanituotannolla ei tavoitella hyötyä vaan pyritään
kattamaan esimerkiksi materiaalikulut peliaiheiseen kaulahuiviin,
homma on kaikkien osalta kunnossa. Jos henkilö pyrkii elättämään
itsensä vaikkapa kuvataiteilijana tai graafikkona, tämäkin toimii.
Mutta entäs kun joku tekee fanitaidetta mittatilaustyönä korvausta
vastaan, tai panostaa pääasiassa eroottiseen taiteeseen saadakseen
näkyvyyttä ja arvostusta? Vaikka ihailijayhteisö ei välttämättä
taidemaailman tavoin arvota tai esittele taideteoksia, tai seikkaile
kovinkaan perinteisestä ihmishahmokeskeisestä esitystavasta kauas
kubismin tai dadan puolelle, taloudellisen hyödyn ajatus on löytänyt
huomattavassa mittakaavassa tiensä myös fanitaiteen puolelle.
Tilaustyöt ja taidehuutokaupat ovat arkipäivää nopean
tiedonvälityksen aikakaudella, kun pensselin kanssa heiluvaa
taiteilijaa ei tarvitse sietää kotonaan saadakseen teoksen heti
valmiina itselleen.
Toiset teokset
saavat enemmän huomiota ja arvostusta osakseen. Joidenkin
taiteilijoiden töistä maksetaan verrattain suuria summia. Muutaman
satasen lisätienesti on hyvä lisä esimerkiksi opiskelevan tai
matalapalkkaisen fanityömyyrän tuloihin, mutta voittojen
maksimoinnilla vaikuttaa olevan hintansa. Eroottinen taide on hyvin
suosittua ja sille on kysyntää. Anatomian opiskelu, sommittelu ja
viimeistely vaativat runsaasti aikaa ja taitoa, eikä voisi kuvitella
olevan ihmekään että työn palkka on nähtyyn vaivaan
verrannollinen. Kuluttajan näkökulmastakin tilanne on houkuttava:
esteettisesti miellyttävä, erikoisetkin mieltymykset täyttävä
eroottinen taideteos joka esittää juuri kaikista mieleisimpiä
fiktiivisiä hahmojasi. Kääntöpuolena näille hyville puolille
nähtävissä on kenties tietynlainen arvostuksen puute tai
lasikatto. Stimuloivaa materiaalia maksusta tuottavia yhteisön
jäseniä voidaan toki arvostaa, mutta kenties he kohtaavat myös
vähättelyä ja leimaamista. Ovatko he yhteisön mielestä oikeita
taiteilijoita vai ”vain” taitavia pornopiirtäjiä?
Nettiyhteisöjen ulkopuolisena esimerkkinä voisi tarjota vaikkapa
suomalaistaiteilija Touko Laaksosta, joka paremmin taiteilijanimellä
Tom of Finland tunnetaan. Laaksosella oli mittavasti teknistäkin
taitoa, mutta hänen tuotannostaan mainitaan ensisijaisesti miehiä
ja homoseksuaalisuutta erotisoivista töitä ja kyseisen
alakulttuurin visualisointia. Elämäntyötään ja omaa
mielipidettään hiukkaakaan vähättelemättä, profiloituuko
Laaksonen ”oikeaksi” taiteilijaksi tai kuvattaisiinko hänen
työtään esimerkiksi korkeakulttuuriksi, näkeekö sitä
kansallisgalleriassa tai julkisten laitosten seinillä? Hukkuuko
taiteellinen visio paljaan pinnan alle ja tuotetaanko tietynlaista
materiaalia vain koska seksi myy? Voiko rahasta tekevä olla
taiteilijamyytin veroinen? Ovatko viekoittelevasta sisällöstä
kiinnostuneet kuluttajat ”oikeita” faneja, entä onko heillä
oikeus päättää millaista sisältöä taiteilijat tuottavat?
Eroottisesta
taiteestaankin tunnettu italialaispiirtäjä Milo Manara piirsi
kasikuvan Spider-Woman lehden avausnumeroon. Kuvassa ihonmyötäiseen
punaiseen asuun pukeutunut supersankaritar kiipeää kerrostalon
katonreunan yli. Paljastava asu ja epäkäytännöllisen oloinen
seksuaalissävytteinen asento herättivät tarpeeksi keskustelua
kirvoittaakseen jopa taiteilijalta itseltään puheenvuoron. Kuvaa
pidettiin pornografisena, hahmoa tarpeettomasti seksualisoivana ja
alentavana. Kuvan tekninen taidokkuus tai tekijän meriitit jäivät
(kenties ansaitusti) keskustelussa taka-alalle, eikä Manaran
tulkinnan katsottu kohtaavan esittämänsä hahmon persoonan kanssa.
Hän tuli ikään kuin ulkopuolisena esittämään mielipiteensä,
eikä tätä katsottu hyvällä. Toisaalta toinen faniyhteisössä
aktiivisesti vaikuttava, nimimerkillä Sakimi Chan tunnettu
taiteilija toimittaa niinikään eroottistakin taidetta, kurvikkaita
ja lihaksikkaita tulkintoja peli-, elokuva ja piirroshahmoista. Hänen
työnsä ovat hyvin suosittuja joko siitä huolimatta tai sen
ansioista, mutta hänen pin up-maiset versionsa prinsessa Zeldasta
tai Son Gokusta eivät ole herättäneet samanlaista keskustelua
siitä, miten tunnettua hahmoa tulisi esittää sille uskollisesti.
Fifty Shades -sarjan kirjoittaja E. L. Jameskin osallistui
kutsuvieraana konventioihin ja tapahtumiin, mutta tultuaan
faniympyröiden ulkopuolella julkaistuksi kirjailijaksi hänen
saamansa edut ja palkkiot tuntuivatkin epäreiluilta työstä, jota
ei mielletty pelkästään hänen omakseen.
Ulkopuolisen
näkökulma ei ole aina tervetullut ja saattaa jopa käydä
hermoille. Faneja voisi luonnehtia myös alansa epämuodollisiksi
asiantuntijoiksi. Faniyhteisön tiiviydestä riippuen jäsenillä
saattaa olla hyvinkin selkeät ja tarkkaan rajatut mielipiteet siitä,
millainen tuote ansaitsee arvostusta ja miten sitä saaneen tulee
käyttäytyä. Kenties viiteryhmän ulkopuoliset arviot ovat paitsi
ei-tervetulleita, myös aiheuttavat vastustusta. Manaraa ei
sarjakuvapiirtäjätoimistaan huolimatta kenties mielletä faniksi,
ja siksi hänen seksikäs Spider-Womaninsa on hankalampi sulattaa.
Sakimi Chanin
töitä: http://sakimichan.deviantart.com/gallery/
Sakimi Chanille
esitettyä kritiikkiä:
http://animationfan69.tumblr.com/post/114983913759/sakimi-chan-looney-tunes
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti