Kuulun
ilmeisesti Nörttikulttuuri-kurssimme vähemmistöön, sillä en ole
koskaan indentifioinut itseäni nörtiksi enkä juuri minkään
suhteen faniksikaan. Nörtti/fani-identiteetin puuttuminen ei
kuitenkaan tarkoita, etteikö mitään yhteyttä nörttiyteen olisi.
Rehellistä itsetutkiskelua harastaessani löydän itsestäni
useitakin nörttiyteen ja faniuteen viittaavia piirteitä. Olen
esimerkiksi kiinnostunut fanitaiteesta. Pääasiassa kulutan –
ja joskus itsekseni tuotankin- fanikuvataidetta, mutta olen joskus
nuorempana myös mm. lukenut fanifiktiota.
Fanituotanto
on aina ollut olennainen osa faniutta. Fanituotannon skaala on laaja
käsitöistä musiikkiin, mutta nyt keskityn ensisijaisesti näihin
kahteen ehkä tunnetuimpaan fanituotannon muotoon: fanifiktioon, sekä
erityisesti kuvalliseen ja esittävään fanitaiteeseen. Itse olen
sekä kirjallisen että kuvallisen ilmaisun harrastaja, joten olen
fanituotannostakin ensisijaisen kiinnostunut näistä kahdesta
kategoriasta. Vaikka en koekaan olevani osaa mitään faniyhteisöä,
olen jonkinlainen pitkän
linjan sivustaseuraaja. Yleensä kaikenlaiseen fanituotantoon liittyy
jonkinlainen fani-identiteetin lisäksi yhteisö, intensiivinen
suhtautuminen faniuden kohteeseen sekä kytkökset
populaarikulttuuriin. Itselläni ei varsinaisesti ole mitään näistä
ominaisuuksista, mutta taustalla täytynee olla jonkinlaista
piilotettua affektiivisuutta, kerran jaksan olla kiinnostunut.
Oman
fanituotannon kuluttamiseni ehdoton ehto on, että fanitettava
alkuperäistuotos on minulle tuttu ja tärkeä. Fanituotannon
olemukseen kuuluu, että se on yleensä relevanttia lähinnä muille
faneille. Olen esimerkiksi sitä ikäluokkaa, joka on ollut
varhaisteini Harry Potter-hypetyksen ollessa ehkä suurimmillaan ja
teini Taru sormusten herrasta- elokuvatrilogian ilmestyessä. Muun
muassa näihin teoksiin liittyvä fanitaide on mielestäni
kiinnostavaa ja tuotanto on edelleen elinvoimaista, uutta materiaalia
tuotetaan edelleen. Harry Potter-maailmaan sijoittuvan fanifiktionkin
muistan olleen yli 10 vuotta sitten suosittua myös suomenkielellä.
Vanha Finfanfun-foorumi, ammoin suosittu Harry Potter
fanifiktio-sivusto, näyttää itseasiassa edelleenkin olevan
ahkerassa käytössä. Lisäksi seuraan mm. Disneyn
piirrosklassikoihin pohjaavaa fanitaidetta.
Tuttuuden
lisäksi toinen ehto fanituotannon kuluttamiselleni on tuotetun
teoksen laadukkuus. Huonoja tekstejä en lue, huonolaatuiset
piirrokset eivät kiinnosta tai kiinnitä huomiota. Jos olisin
jollain lailla osa faniyhteisöä, yhteisöllisyyden nimissä olisin
mahdollisesti kiinnostuneempi myös ei-niin laadukkaista töistä ja
niiden tekijöiden tukemisesta ja palautteenannosta. En toki
tarkoita, että vain huippulaatuiset työt kelpaisivat katseltavaksi,
vaan että töiden on täytettävä omat tietyt tekniset ja
sisällölliset ”laatustandardini”, jotta pidän sitä
kiinnostavana edes jollain tasolla. Osa fanitaiteesta on
hämmästyttävän korkealaatuista, sekä teknisesti että
sisällöltään, vaikka iso osa onkin minulle hyvin yhdentekevää.
Fanitaiteen
pariin minut vetää tuttu konsepti, maailma joka viehättää. Hyvä
fanitaide antaa mahdollisuuden eri tulkinnoille ja uusien näkökulmien
löytämiselle tutusta hahmosta tai tarinasta. Kun jokin tarina tai
hahmo on itselle tärkeä, sen avulla peilaa omia kokemuksiaan ja
persoonaansa. Tällöin fanituotanto, sekä sen kuluttaminen että
tuottaminenkin, on väline tuon sisäsen maailman ja persoonan
rakentamisessa, sen kautta on mahdollista ilmaista itseään ja
käyttää luovuuttaan. Fanituotannon avulla voi myös määritellä
omaa faniuttaan sekä rooliaan mahdollisessa faniyhteisössä.
Hahmot
ovat keskiössä lähes kaikissa mediatuotteissa. Fanitaide ja
varsinkin fanifiktio leikittelevät hahmoilla, luoden tekijää ja
kokijaa kutkuttavia tilanteita, joita itse alkuperäistuotoksessa ei
esiinny. Fanitaide ja fanifiktio ovat tapoja pitää faniuden kohde
”elossa”. Vaikka alkuperäistuotos on jo tuotettu ja kaikki
mahdolliset osat ja jatko-osat ovat illmestyneet, fanifiktio ja
fanitaide uusintavat fanitettavaa maailmaa ja luovat tapahtumia,
pitävät tarinan hengissä ja faniyhteisön mielenkiinnon yllä.
Fanituotanto hyödyntää populaarikulttuurin ristiriitoja, puutteita
ja pinnallisuuksia, sillä ei juuri ole rajoituksia.
Kaikki
fanitaide ei tietenkään luo mitään uutta, vaan toisintaa ja
kopioi jo olemassaolevaa materiaalia. Esimerkiksi jos kirjasta
tehdään elokuva, on hyvin tyypillistä että fanitaiteessa näkyy
voimakkaasti elokuvan näkemykset oman mielikuvituksen tuotosten
sijaan. Tämä näkyy selkeästi esimerkiksi Harry Potterin ja Taru
sormusten herrasta-trilogian kohdalla. Tällöin fanitaiteen pointti
voi olla jokin muu kuin uusien näkökulmien löytäminen teokseen
taikka oman mielikuvan saattaminen konkreettiseksi kuvaksi.
Fanitaiteen tuottaminen voi palvella esimerkiksi omien teknisten
taitojen kehittymistä ja samalla mahdollistaa palautteen saannin
omalta faniyhteisöltä. Fanitaiteelle on jo valmiiksi olemassa oma
yleisönsä, joloin fanitaiteen tuottaminen ja julkaiseminen on
mielekästä teknisen osaamisen tasosta riippumatta.
Fanituotanto
luo ja uusintaa omaa kaanoniaan, fanonia. Itse alkuperäistuotoksen
lisäksi fanituotantoon vaikuttaa yhteisössä aiemmin jaettu
tuotanto. Samoin vaikuttavat esimerkiksi oheisuotteet ja aiemmin
mainitsemani elokuvat, jos alkuperäistuotos on kirja tai vaikkapa
videopeli. Esimerkkeinä käyttämäni Harry Potter ja Taru
sormusten herrasta-triogia ovat ennen kaikkea kirjallisia teoksia,
mutta suuri osa visuaalisesta fanitaiteesta ammentaa nimenomaan
elokuvien visuaalisesta ilmeestä. Itse pidän tätä melko
harmillisena ilmiönä, koska se yksipuolistaa fanituotantoa. Oman
mielikuvituksen sijaan toistetaan ja kopioidaan jo olemassa olevaa
materiaalia. Toisaalta tässä tullaan faniudelle ja fanituotannolle
tyypillisen kysymyksen pariin: kuka tai ketkä määrittelevät,
millaista on oikeanlainen ja autenttinen fanius ja fanituotanto? En
minä ainakaan, enhän edes kuulu mihinkään faniyhteisöihin! Vaan
on itsekseen snobbailussakin jotain tyydyttävää.
Internet
on tietenkin avannut aivan uuden kanavan fanitaiteen ja fanifiktion
jakamiselle. Ennen fanitaidettaan sai ehkä esille lähinnä
fanilehtien lukijoiden piirroksille tarkoitetuilla aukeamilla tai
pikku novelleina. Nykyään omia tuotoksiaan voi lähetellä
fanisivustoille, omille sivustoille, sosiaalisessa mediassa, melkein
missä vain ja kuinka paljon tahansa. Kiinnostunut yleisö, eli muut
fanit, on valmiiksi olemassa. Erityisesti Youtuben avulla on
mahdollistunut myös uuden taidemuodon tehokas jakaminen: fanivideot!
Fanituotannolle
on internetissä lukuisia kanavia. Esimerkiksi tällä hetkellä
lähes ainoa seuraamani kuvataiteen sivusto DeviantArt on laaja
online-galleria ja kuvataideyhteisö, josta voi hakusanoin hakea
fanien tekemiä töitä. Esimerkiksi haulla ”Harry Potter” löytää
503 458 osumaa ja ”Lord of the Rings”123 901 osumaa. Varsinaisten
piirrosten, maalausten ja tietokoneella tehtyjen töiden lisäksi
joukossa on valokuvia, kollaaseja, kuvia käsitöistä,
cosplay-asuista, mitä vain kuvitella voi. Yhteisöllisyyteen kuuluu
tietenkin mahdollisuus kommentoida toisten töitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti