Tiedämme olevamme nyt sen kuuluisan matopurkin äärellä, mutta koemme, että
madot ansaitsevat päästä vapauteen. Olemme kolmen opiskeluvuotemme aikana
törmänneet useamman kerran siihen, kuinka kirjallisuuskeskustelussa tehdään
harvinaisen selväksi, että tietyt kirjat ja kirjasarjat eivät ansaitse
samanlaista arvostusta kuin toiset. Tuntuu olevan yleisesti tunnustettu fakta,
että esimerkiksi Twilight-sarja on huono, vaikka miten päin pyörittelisi. On
toki mahdollista arvioida kirjallisen teoksen paremmuutta toiseen nähden
vaikkapa henkilöhahmojen syvyyden ja monipuolisuuden tai kerronnallisten
ratkaisujen omaperäisyyden perusteella, mutta olemme sitä mieltä, että myös
subjektiiviselle kokemukselle pitäisi antaa enemmän arvoa. Kirjoista pitäminen
perustuu kuitenkin suurilta osin tunteelle; totta kai taitavasti kirjoitettu
kirja kietoo helpommin lukijan pikkusormensa ympärille, mutta suuret
kirjalliset ansiot eivät automaattisesti takaa sitä, että teos resonoisi
lukijansa elämänvaiheen ja kokemusten kanssa. Tämän lisäksi objektiivinenkin
analyysi on aina elävän ja kokevan henkilön tuottamaa ja näin ollen jossain
määrin mielipide. Uskomme, että jokaisesta kirjallisesta teoksesta on
mahdollista löytää kritisoitavaa, eikä yksiselitteisesti täydellistä teosta ole
olemassa; siitä huolimatta jokin teos voi olla yksittäiselle lukijalle
täydellinen. Tässä kirjoituksessa keskitymme kirjallisuuteen, mutta samat
ajatukset pätevät myös muihin kulttuurituotteisiin, kuten elokuviin.
Aihevalintamme
taustalla on yleinen turhautumisemme siihen, kuinka humanistisillakin aloilla
tutkimuksellisena ihanteena on usein tieteen yleinen stereotyyppi,
mahdollisimman suuri objektiivisuus ja tunteiden poissulkeminen. Etenkin, kun
puhutaan nörttiydestä tai faniudesta, jotka – kuten kurssilla on moneen kertaan
mainittu – ovat perusluonteeltaan tunnepohjaisia asioita, ei objektiivisuuteen
pyrkivä tutkimus anna kokonaiskuvaa ilmiöstä. Olikin ehdottoman ilahduttavaa
huomata, että Nörttikulttuurin nousu -konferenssissa esiteltiin runsaasti
tutkimusta, jossa subjektiivinen kokemus ja tunnepuoli olivat mukana.
Henkilökohtaisesti pidämme tunteita hedelmällisenä ja mielenkiintoisena
tutkimuskohteena. Lisäksi haluamme kuitenkin painottaa myös sitä, ettei aina
ole tarpeen tarkastella asioita analyyttisesti, vaan nörttikulttuurin
tuotteista voi nauttia myös viihteenä.
Konferenssissakin
todettiin, että fanit usein muistavat varsin tarkkaan ensikosketuksensa
fanituksen kohteeseen, fandomiin tai tiettyyn genreen. Ensimmäinen kokemus on
arvokas ja merkityksellinen; siitä alkaa tietyllä tavalla uusi aikakausi
elämässä. Siksi onkin ristiriitaista, että samaan aikaan ensikosketuksesta
voidaan puhua kuin nolosta salaisuudesta, luurangosta kaapissa. Vaikkapa
ensimmäisestä luetusta fantasiakirjasta tykkäämistä perustellaan sillä, ettei
ollut vielä tietoa paremmasta; se on pieni häpeäpilkku henkilökohtaisessa
fanihistoriassa. Esimerkiksi Minna Siikilän esittelemän
Anti-Shur’tugal-yhteisön keskuudessa Perillinen-sarja nähdään ilmeisesti
eräänlaisena porttina Taru sormusten herrasta -trilogian kaltaisten teosten
pariin. Ensikokemuksesta suunta on siis ylöspäin, kohti korkeampaa ja yleisesti
hyväksytympää kirjallisuutta. Onko faniudessa oltava aina tietynlainen kaari,
joka lähtee jostain vähän nolosta ja yksinkertaisesta ja päätyy genren
korkeimpiin klassikoihin – eikä takaisin ole paluuta?
Väitämme,
että vanhoihin fanituksen kohteisiin säilyy kuitenkin yleensä jonkinasteinen
tunneside senkin jälkeen, kun suurin innostus on laantunut (olettaen, että se
ylipäätään laantuu). Meille henkilökohtaisesti on vieras ajatus, että fanius
loppuisi ja sen kohde menettäisi merkityksensä kokonaan – jo siitä syystä, että
se on ollut enemmän tai vähemmän iso osa jotain tiettyä elämänvaihetta ja
vaikuttanut näin ollen osaltaan myös identiteetin muodostumiseen. Tietty
faniuden kohde voi määrittää niin vahvasti sitä ympäröivää elämänvaihetta, että
myöhemmin menneitä muistellessa se on lähes ainoa mieleen tuleva asia.
Kiinnostuksenkohteet toki vaihtuvat ajan kuluessa ja fanius voi hiipua,
menettää merkitystään identiteetin osana tai kuten Siikilän esitelmästä kävi
ilmi, kääntyä antifaniudeksi. Siitä huolimatta merkitys kuitenkin säilyy, ja
paradoksaalista kyllä, ehkä eniten juuri antifaniuden kautta. Vaikka
esimerkiksi Anti-Shur’tugal-yhteisön tarkoituksena on osoittaa
Perillinen-sarjan kehnous, tulevat lokaajat samalla ajankäytöllään ja
vaivannäöllään tehneeksi Paolinin teokset varsin merkityksellisiksi – siitä
huolimatta, ettei niitä arvosteta.
Kurssin
aikana on ollut puhetta naisille suunnatun kirjallisuuden alhaisesta
arvostuksesta verrattuna maskuliinisempiin teoksiin. Tulimme ajatelleeksi, että
myös lasten- ja nuortenkirjallisuudella on kenties samanlainen stigma; se on
tavallaan yksinkertaistettua kirjallisuutta yksinkertaisille ihmisille. Täytyy
kuitenkin ottaa huomioon, että jokainen teos – kuului se mihin genreen tahansa
– on kirjoitettu jollekin kohdeyleisölle ja mukailee sen oletettuja
mieltymyksiä. Esimerkiksi nuortenkirjallisuus käsittelee kohderyhmälleen
ajankohtaisia aiheita, kuten vaikkapa Twilight ensirakkautta. Onhan vain
luonnollista, että itselle tärkeät ja mieltä askarruttavat teemat vetävät
tiettyjen kirjojen pariin, ja siksi jokaisella pitäisi olla oikeus lukea omalle
ikäryhmälleen suunnattua kirjallisuutta kokematta väheksyntää lukumieltymyksiään
kohtaan. Toisaalta pitäisi olla myös mahdollisuus valita vapaasti, mitä haluaa
lukea – oli kyse sitten lastenkirjoja lukevasta aikuisesta tai tuhatsivuisia
klassikoita lukevasta nuoresta. Ainoa rajoitus on ehkä se, että kirjallisuus on
lukijansa kehitysasteelle jossain määrin sopivaa; ei siis kauhua, seksiä ja
väkivaltaa pienille lapsille. Toivoisimme kaikille vapautta hypellä eri
kohdeyleisölle suunnattujen teosten välillä tulematta kyseenalaistetuksi!
Yksi syy
hyppelyyn on tietysti palaaminen nostalgisia muistoja aiheuttavien teosten
pariin. Esimerkiksi allekirjoittaneilla on tapana silloin tällöin uppoutua
vanhojen suosikkien maailmoihin, Twilightista Neiti Etsiviin. Omakin
suhtautumisemme näihin teoksiin ja niiden lukemiseen saattaa olla paikoitellen
itseironinen, mutta taustalta löytyy kuitenkin edelleen vahva tunneside. Teos
on vieläkin siinä määrin tärkeä, että siihen haluaa palata. Tietysti pidemmän
ajan jälkeen vanhoihin suosikkeihin palaamisessa on se riski, että lukukokemus
osoittautuu suureksi pettymykseksi. Kirjassa käsitellyt teemat eivät
välttämättä ole enää itselle ajankohtaisia, kieli voi tuntua liioitellun
yksinkertaiselta tai henkilöhahmot tyhjiltä ja vierailta. Asian ydin onkin
siinä, että kenenkään ei pitäisi oman pettymyksensä varjolla mennä kieltämään
ketään toista lukemasta kyseistä teosta tai pitämästä siitä – tai hävetä sitä, että on itse joskus tuntenut
vahvasti teosta kohtaan.
Palataanpa
vielä hetkeksi meidän kaikkien niin kovasti rakastaman Twilightin pariin. Sarjaa
on usein kritisoitu siitä, että se kasvattaa tytöistä alistuvia ja passiivisia
naisia, joilla on vääristynyt kuva parisuhteesta. Emme kiellä, ettei sarja
olisi jossain määrin arveluttava, ehkä useammastakin syystä. Helposti kuitenkin
unohtuu, että myös lapsilla ja nuorilla on järkeä ja arvostelukykyä, eivätkä he
ota kaikkea vastaan kritiikittä. Emme tiedä muista, mutta ainakaan meidän
ajatteluamme Stephenie Meyer ei ole sen kummemmin onnistunut turmelemaan,
vaikka kummankin menneisyydestä löytyy suhteellisen intensiivinen
Twilight-vaihe. Lisäksi mielestämme huomionarvoista on, että jotain sarjan
suhteen on kuitenkin tehty oikein, kun se on saanut niin suuret massat
liikkeelle. On vaikea uskoa, että nuoriso olisi noin suuressa mittakaavassa
ohjailtavissa täysin ala-arvoisen kulttuurituotteen voimin. Onko kukaan
pysähtynyt miettimään, millaisia hyviä puolia Twilightista löytyy? Monelle
meidän ikäisellemme kyseinen ilmiö on kuitenkin suoranainen sukupolvikokemus,
joka on saanut aikaan muun muassa paljon yhteisöllisyyttä, ehkä tarjonnut
lohtua vaikeissa elämäntilanteissa ja yksinkertaisesti viihdyttänyt - koska
silläkin on oma arvonsa. Voidaanko siis sanoa, että Twilight olisi läpeensä
huono?
Does this make you feel uncomfortable? Kuva: Susanna Peltonen |
Siinä missä
viime kerralla paasasimme siitä, että toisella tavalla tykkäämisen ei pitäisi
olla keltään muulta pois, halusimme tällä kertaa keskittyä enemmän faniuden
kohteisiin. Taustalla vaikuttava perusajatus on kuitenkin sama: jokaisella
pitäisi olla oikeus omiin mieltymyksiinsä niin kauan kuin niistä ei ole
kenellekään haittaa tai vahinkoa. Joku voi tietysti argumentoida, että vaikkapa
Twilight vahingoittaa nuorten lukijoidensa ajattelua, mutta jos tälle linjalle
lähdetään, joutuu kieltolistalle aikamoinen kasa muutakin kirjallisuutta ja
kulttuuria ylipäätään. Historian hiiltyneiltä sivuilta löytyy todisteet siitä,
mihin kirjojen syyttäminen huonojen vaikutteiden levittämisestä voi
radikaaleimmillaan johtaa. Myöskään ”korkeampilaatuisen” kirjallisuuden
olemassaolon ei pitäisi olla syy lähteä väkisin sivistämään sitä, joka lukee
”huonompilaatuista” kirjallisuutta. Jokaisella on oikeus pitää siitä mikä omien
mieltymysten, elämäntilanteen ja ajattelun kanssa resonoi ilman, että joku
katsoo kieroon.
Suosittelemmekin
nyt jokaiselle seuraavaa: Mieti hetki, missä on faniutesi tai nörttiytesi
alkupiste. Miltä fanittaminen tuntui silloin? Kun sinulla on aikaa, palaa tuon
alkupisteen ääreen ja kuulostele, miltä nyt tuntuu. Onko tunne muuttunut vai
pysynyt samana? Milloin viimeksi sait nauttia tästä
kirjasta/sarjakuvasta/elokuvasta/tv-sarjasta/tms. ilman nolostelua?
Peace & love,
Susanna ja Lotta
1 kommentti:
(Koska blogi ei jostain syystä suostunut julkaisemaan huolella kirjoittamaani pitkää kommenttia (murrr!!! >:((), kirjoitan turhautuneena nyt uudestaan lyhemmän version.)
Kirjoitatte tärkeästä aiheesta, joka olisi saanut herättää blogissa enemmänkin keskustelua. On tosiaan kiinnostavaa ja kummallista, miksi antifanittaminen tuntuu kulkevan käsikädessä itse fanittamisen kanssa. Eritysen kiinnostavaa on, miksi juuri Twilight-sarja on ansainnut paikan eräänlaisena jokaisen itseään kunnioittavan "oikean" fantasia-fanin vihan kohteena.
Häpeäkseni joudun myöntämään, että olen itsekin livauttanut kyseistä sarjaa vähätteleviä kommentteja paitsi tämän blogin kirjoituksiin myös omaan opetukseeni. Etenkin nuorten yläkoululaisten ja lukiolaisten lukukokemukset ovat usein vahvasti tunneperäisiä, eikä opettajan näin ollen pitäisi viljellä puheessaan mitään kirjaa/kirjasarjaa vähätteleviä kommentteja. Nuoria pitäisi ylipäätään kannustaa lukemaan edes jotakin kirjallisuutta, eikä elämyksille tulisi naurestella, olivatpa ne peräisin minkä tarinan ääreltä tahansa.
Twilight-sarja on tosiaan saanut osakseen varsin kyseenalaisen kunniapaikan antifanittamisen kohteena. Onko kuitenkin niin, että moni antifanittaja onkin itse asiassa ollut alun perin sarjan kiihkeä fani, joka on vanhemmiten nolostunut teiniaikojen hullaantumisestaan ja kasvanut ulos sarjan fanituksesta? Puhun siis tässä tapauksessa tietysti itsestäni...:D Kaipaako jokainen Twilightin antifani siis todellisuudessa takaisin Edwardin/Jacobin kylmään/kuumaan syleilyyn? Kukaan tuskin myöntää moista ainakaan omalle kohdalleen. Antifanittaminen tuskin vaatii taustalleen historiaan varsinaisesta fanittamista, mutta usein juuri Twilightin kaltainen, kiihkeästi ihastuneita faneja ympärilleen keräävä sarja saa myös antifanit liikkeelle.
Niin tai näin, Edwardin ja Bellan rakkaustarina pakahduttaa vielä monen lukijan sydämen, eikä tälle pitäisi kenenkään tuhahdella tai pyöritellä silmiään. Kirjallisuuden tehtävänä on tarjota elämyksiä ja herättää tunteita, joten kukin hakeutukoon itseään kiinnostavien tarinoiden ääreen. :)
Lähetä kommentti