Tässä kirjoituksessa käyn lävitse faniutta ja hahmotan
piirteitä nörttiyden ja faniuden rajankäynnistä. Kyseessä on yleisluontoinen katsaus ja tiivistys kokonaisuudesta, jota olen kurssin aikana itselleni hahmottanut. En kirjoita postausta nörttinä enkä fanina, vaan pyrin vetämään yhteen suurempia linjoja ilmiöiden välillä.
Ammennan kautta kurssin on käydystä
keskustelusta siitä, mitä on olla nörtti ja millaisia piirteitä nörttiyteen
liitetään. Läpi kurssin kantavana teemana ovat puhututtaneet myös fanius ja erilaiset
fandomit ja useaan otteeseen onkin tuotu esille hämärää ja elävää rajaa
faniuden ja nörttiyden välillä.
Tämä raja on hämmentävä ja kaikkea muuta kuin selvä. Kiinnostus
aiheeseen sai pontta omasta painiskelustani rajanvedon kanssa, sillä koen
fanittavani monia asioita, jotka ovat osa nörttikulttuuria (mm. Doctor Who,
fantasiakirjallisuus, Jessica Jones, sarjakuvat), mutten kuitenkaan kykene
syystä tai toisesta sanomaan, olenko nörtti vai fani.
Mikä ei sinänsä ole ihme, ottaen huomioon nörttiyden käsitteen
määrittelemättömyyden, tietynlaisen stereotyyppisyyden ja sen, ettei kukaan
luennoitsijoistakaan ole kyennyt sitä määrittelemään.
Nörttiys ja fanius ovat
molemmat ilmiöitä, joista kaikilla on jonkinlainen mielikuva ja jotka
valtavirrasta katsottuna määrittyvät stereotypioidensa kautta, mutta joista
kukaan ei tunnu todella osaavan yksiselitteisesti sanoa, mitä kaikkea niiden
määritelmät pitävät sisällään.
Mikä sitten on fani?
Mielikuvia faneista on tyypillisesti kahdenlaisia.
Stereotyyppisesti kyseessä on pakkomielteinen ihmisyksilö, joka on intohimoisen
kiinnostunut jostain tietystä asiasta. Tai sitten kyse on yksilöstä osana isompaa,
hysteeristä laumaa, joka yhtenä massana suhtautuu pakkomielteisellä intohimolla
johonkin kohteeseen.
Nämä stereotypiat lienevät aikansa eläneitä, mutta molemmissa
niissä on keskeisenä tekijänä intohimo, joka on kautta aikojen käsitetty olennaiseksi
osaksi faniutta. Tanja Välisalo esitteli kurssin luennollaan faniuden
määritelmiä yhdistäviä piirteitä, jotka ovat yhteenveto useammasta
tutkimuksesta. Näitä piirteitä ovat affektiivisuus, yhteisöllisyys ja sosiaalisuus,
faniksi identifioituminen sekä faniuden ilmentäminen toiminnan kautta ja ilmiön
kytkeytyminen populaarikulttuuriin. Faniudesta tänne blogiin on kirjoittanut muun muassa
Miia.
Faniuteen liittyy fanituotanto, joka on yksi tapa ilmentää
faniutta toiminnan kautta. Ilmiönä fanituotanto on aivan yhtä vanha kuin
faniuskin. Fanituotannossa on kyse erilaisista teksteistä, taiteesta, videoista,
käsitöistä ja kaikesta muusta mahdollisesta sisällöstä, jota fanit tuottavat
fanittamansa kohteen pohjalta. Tunnetuin näistä lienee fanifiktio eli fanien kirjoittamat fiktiiviset tarinat faniutensa kohteesta. Tämä
sai alkunsa scifi-piireissä 1930-luvulla, jolloin kertomuksia julkaistiin
fanilehdissä. Nykyään fanifiktio kukoistaa Internetin erilaisilla sivustoilla
rikkaana. Fanituotannosta ovat kirjoittaneet
MariaA,
HannaT ja
Sara. L.
Popkulttuuri ja laajentuminen sosiaalisen median eri alustoille
Perinteisesti fanius on liitetty vahvasti
populaarikulttuuriin. Nykyään faniuden piirteet ovat tosin laajentuneet
populaarikulttuurin ulkopuolelle. Fanius on tietotekniikan ja mediaympäristöjen
kehittymisen myötä tullut yhä helpommin ylläpidettäväksi ja kokonaisvaltaisemmaksi.
Internetin synnyttyä fanittamisesta on tullut reaaliaikaisempaa,
globaalimpaa ja verkostoitumisesta vaivattomampaa. Enää ei ole pitkiin aikoihin
tarvinnut odottaa sitä yhtä lehteä, jossa viikoittain julkaistaan fanituotantoa,
vaan kaikki on saatavilla verkossa kaiken aikaa, kunhan tietää reitin, jota etsiytyä
aiheen äärelle. Nykyään faniudella on hyvin globaali luonne, kuten Hirsjärvi toi
esiin omassa keynote-puheenvuorossaan ”Ihme tyyppejä – nörtit, Finn Weird ja
Worldcon” Nörttikulttuurin nousu -konferenssissa 4.3.2016. Tämän globaalin
luonteen kehittymiseen on vaikuttanut erityisesti tietotekniikan ja sosiaalisen
median kehittyminen. Fanit maailman eri kolkista voivat olla yhteydessä
toisiinsa vaivattomasti ja rakentaa yhteisöään fyysisestä olinpaikastaan
huolimatta.
Hyvän esimerkin verkon ja mediaympäristön kehittymisestä
tarjosivat Tanja Sihvonen ja Meniina Wik Vaasan yliopistosta, jotka puhuivat
Nörttikulttuurin nousu -konferenssissa aiheella ”
Uuden Sherlockin uudenlaiset Fanit?: Fanius osana digitaalisen
mediatuotannon logiikkaa”. Sihvonen ja Wik toivat esille
Uusi Sherlock –tv-sarjan fandomin, joka on rakentunut vahvasti
erilaisten mediaympäristöjen varaan. Itse sarja hyödyntää vahvasti faniutensa
maailmanlaajuista luonnetta ja verkossa eri alustoilla tapahtuvaa toimintaa
tarjoamalla eri sosiaalisen median väylien kautta faneille mahdollisuuden
tuntea osallisuutta sarjaan sekä sen tapahtumiin ja kehittymiseen.
Intensiteetti, tapa vai kohde?
Konferenssissa otettiin esille myös nörttiyden ja faniuden rajankäynti. Olennaisena rajanvedon suhteen nähtiin kysymys
siitä, mikä nostetaan faniutta tai nörttiyttä määrittäväksi tekijäksi. Onko
kyse kohteesta, intensiteetistä vai tavasta, jolla faniutta tai nörttiyttä
ilmennetään?
Tämäkään kolmijako ei tarjoa yksiselitteistä vastausta
sille, mihin sijoittuu faniuden ja nörttiyden rajapinta, sillä molempien
piiristä löytyy samoja kohteita ja yhteneväistä intensiteettiä. Myös tavoissa
ilmentää faniutta tai nörttiyttä on samankaltaisuuksia.
Faniutta ja nörttiyttä yhdistää pakkomielteisyyttä
lähentelevä suhtautuminen fanittamisen kohteeseen tai nörttiyden lajiin. Alun perin tämä obsessoitunut harrastuneisuus
kohdistui nörttiydessä erityisesti tietotekniikkaan, mutta niin valta- kuin nörttikulttuurinkin muutosten myötä pakkomielteinen ja kiivas
kiinnostuneisuus ja harrastaminen voi koskea lähes mitä tahansa. Määrittävää on
se, kuinka poikkeava ja rajattu kiinnostuksen kohde on, sillä poikkeavuuden
diskurssi on olennainen osa nörttiyttä. Myös faniuden ja fanittamisen keskiössä
on voimakas affektiivisuus. Fanittamisen kohteeseen sitoudutaan vahvasti
tunnetasolla ja se herättää suurta intohimoa.
Faniuden ja nörttiyden ilmentämisessä yhteisinä piirteinä
ovat esimerkiksi erilaisiin tapahtumiin, kuten coneihin, osallistuminen,
erilaisten tekstien ja muiden sisältöjen tuottaminen sekä erilaiset lelut ja
krääsät, jotka liittyvät olennaisesti fanittamisen kohteeseen tai nörttiyden
lajiin.
Fanius osana nörttiyttä
Jotkin fanittamisen kohteet – kirjat, elokuvat, pelit ja
sarjat – nähdään vahvana osana nörttikulttuuria. Esimerkiksi scifi liitetään
läheisesti nörttiyteen. Tämä juontaa juurensa nörttiyden kasvupohjana
toimineesta, scifiä koskevasta kirjallisuuskeskustelusta 1920—1930-luvulla
Yhdysvalloissa. Kuten Hirsjärvikin luennoi kurssillamme 27.1.2016,
on scifi-fandom eräällä tavalla kaikkien fandomeiden äiti.
Scifin piiristä löytyy vannoutuneita fandomeita, kuten
esimerkiksi brittiläisen
Doctor Who -tv-sarjan
ympärille rakentunut fandom.
Toinen vahva esimerkki ovat sarjakuvat, jotka ovat historian
saatossa kehittyneet halvasta roskakulttuurista lastenkulttuurin kautta omaksi
alakulttuurikseen ja sitä kautta osaksi nörttikulttuuria. Sarjakuvanörtti on
oma nörttiyden lajinsa, johon liittyvät omat stereotypiansa. Ja vaikka Essi
Varis luennollaan argumentoi ilmaisua ”sarjakuvafani” vastaan sen
yleisluontoisuuteen vedoten ja perustellen sen viittaavan pikemmin yleisesti
sarjakuvien fanittamiseen muotona ja mediumina, fanittavat monet kuitenkin joitakin
tiettyjä sarjakuvia ja identifioituvat tätä kautta sarjakuvafaniksi.
Tiukat rajanvedot ja kerrostumat osana identiteetin määrittelyä
Molempien kulttuurien sisällä on tiukkoja rajanvetoja. Sihvonen
ja Wik puhuivat Nörttikulttuurin nousu -konferenssin puheenvuorossaan erilaisista
kerrostumista, joita on faniudessa.
Niin faniudessa kuin nörttiydessäkin on
eräänlaisia kerrostumia, jotka määrittävät fandomin sisällä sitä, mikä on
oikean fanittamisen kohde ja mitä on olla oikea nörtti. Viiteryhmien sisällä voi
olla hyvinkin tiukat, yhteisön itsensä määrittelemät rajat, jotka ylläpitävät
mielikuvaa siitä, mikä on oikeanlaista faniutta tai nörttiyttä. Rajanvedoilla
voidaan pyrkiä pitämään oma yhteisö tiiviinä ja suojelemaan omaa, tietyllä
tavalla voimauttavaakin poikkeavuuden kokemusta.
Faniudessa ja nörttiydessä on siis yhdistäviä piirteitä myös
syvällä merkitysten tasolla. Kuten Hirsjärvi totesi konferenssin
keynote-puheenvuorossaan, on fandom yksi maailman merkityksellistämisen väline.
Jotain, mihin kiinnittyä, jonka kautta katsoa maailmaa ja kokea se
mielekkääksi. Samaa voi sanoa nörttiydestä, joka voi olla hyvinkin määrittävä
osa identiteettiä ja yleisistä ennakkoluuloista poiketen hyvinkin yhteisöllinen
ja sosiaalinen kulttuuri. Lisäksi mahdolliset tiukat rajat siitä, mitä oikea
fanius tai oikea nörttiys on kussakin viiteryhmässä, ovat tapa jäsentää ympäröivää
maailmaa ja määrittää itseään suhteessa siihen.
Tämä piirre nousi esille myös konferenssin
paneelikeskustelussa, jossa nähtiin faniuden omien yhteisön rajojen tiukka
vartiointi ja halu pitää oma fanittamisen kohde marginaalisena juurikin
identiteetin rajojen määrittelyn osana.
Yhteenveto
Voitaneen todeta, että fanius ja nörttiys eivät ole toisensa
poissulkevia vaan pikemminkin osittain päällekkäin sijoittuvia alakulttuurin ja
identifioitumisen muotoja. Viimekädessä lienee kiinni ihmisestä itsestään,
identifioituuko hän nörtiksi, faniksi vai nörtiksi, joka fanittaa tai
ensisijaisesti faniksi, joka tunnistaa itsestään myös nörtin.
Kurssilla ja konferenssissa oppimani perusteella fani- ja nörttikulttuuri näyttäytyvät osittain yhteen kietoutuneina kulttuureina, jotka vaikuttavat toinen toisiinsa, imien vaikutteita toisiltaan. Yhdistävinä tekijöinä ovat intohimoiduus, tiukat rajanvedot omien viiteryhmien sisällä ja kulttuurien välillä jaetut kiinnostuksen kohteet. Näkisin, ettei kyseessä ole niinkään selväpiirteinen, terävä raja, vaan pikemminkin eräänlainen jaetuista piirteistä muodostuva alue, jolla fanius ja nörttiys vellovat toistensa lomitse seikoittuen ja keskenään
keskustellen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti