Sarjakuvia ja varsinkin supersankarisarjakuvia on aina pidetty
vähän nörttien juttuna; naista saamattomat finninaamaiset teinipojat
toivomassa, että heillä olisi Batmanin vartalo ja charmi tai että he saisivat Wonder Womanin näköisen naisen. Tämä on
ollut perusasetelma monissa sarjakuvista innostuneiden nörttien kustannuksella
pilailevista TV-sarjoista. Sarjakuvien lukeminen ja kerääminen ei ole koskaan
ollut mitenkään ”siisti” harrastus ja supersankareista intoileminen on nähty
jonkinlaisena teinipoikien eskapismina josta olisi tarkoitus kasvaa jossain
vaiheessa yli, ellei halua päätyä sketsisarjoista tutuksi arkkihahmoksi:
30-vuotiaaksi mieheksi, joka asuu edelleen äitinsä kanssa saman katon alla ja
käyttää kaiken rahansa sarjakuviin ja muuhun nörttikamaan eikä koskaan saa
naista. Tällä arkkityypillä leikittelee muun muassa Big bang theory (Rillit
huurussa) TV-sarja, erityisesti Howard Wolowitz- nimisen hahmon kohdalla.
Mitä tästä siis pitäisi oikeastaan ajatella? Sarjakuvien keskellä
kasvaneena ja supersankareista intoilevana nörttinä reaktioni on hyvin
kaksijakoinen. Ensimmäinen reaktioni on innostus. On aivan mahtavaa, että
näistä erinomaisista sarjakuvista tehdään vihdoin suuren budjetin elokuvia ja käynkin
aina innolla katsomassa uusimmat X-Menit
ja olin hyvin tyytyväinen, kun The Amazing Spider-Man tuli korjaamaan ne
puutteet, mitä vuonna 2002 Tobey Maguiren tähdittämässä Spider-Man elokuvassa
oli (lähinnä Peter Parkerin persoonallisuuteen liittyvät). Toisena reaktiona
minulla nousevat kuitenkin pintaan tietynlainen omistushaluisuus: kuinka
elokuvayhtiöt kehtaavat tulla ottamaan alakulttuurin (tässä tapauksessa
nörttiyden) ja tehdä siitä valtavirtaa.
Vaikka sarjakuvista ja supersankarisarjakuvista on aina ollut
olemassa erilaisia filmatisointeja (esim vanhat Batmanit ja Supermanit), on
silti silmiin pistävää, kuinka viime aikoina Hollywood on jollain lailla
huomannut nörttiyden valtavirtaistumisen ja päättänyt lähteä ratsastamaan tällä
aallonharjalla takoakseen rahaa näillä suuren budjetin elokuvilla. Viime
vuosina supersankarielokuvia on tehtailtu sitä tahtia, että välillä on tuntunut
vaikealta pysyä perässä, mistä versiosta on kyse. Suuria tunteita minussa
herätti varsinkin tänä vuonna ensi-iltaan tullut ja suhteellisen paljon
huomiota saanut Deadpool-elokuva. Deadpoolia elokuvassa näytellyt Ryan Reynolds
lobbasi kyseistä elokuvaa todella pitkään, ennen kuin se lopulta saatiin
tuotantoon. Tuottajille tämä oli toki riski, varsinkin koska elokuvasta tehtiin
supersankarielokuville epätyypillisesti K16-elokuva (”R Rated”). Riski
kuitenkin kannatti, sillä Deadpoolin on tuottanut Yhdysvalloissa tällä hetkellä
noin 285 miljoonaa dollaria ja on yksi kaikkien aikojen parhaiten tuottaneista
K16-elokuvista.
Alakulttuurin valtavirtaistumisessa on toki ongelmansa sen
”alkuperäisten” harrastajien kannalta. Suurimmaksi ongelmaksi koen itse sen,
kuinka elokuvajulkaisut poikkeavat alkuperäisistä sarjakuvista, koska niistä on
pitänyt saada paremmin myyviä. Yleensä tämä yritetään saada aikaan lisäämällä
juonen romantiikkakeskeisyyttä, sillä elokuvayhtiöt ilmeisesti elävät
50-luvulla ja kuvittelevat, että naiset tulevat katsomaan kyseisiä elokuvia
vain poikaystäviensä pakottamina. Joten elokuvayhtiöiden mielestä hieno konsti
saada naiset innostumaan supersankarielokuvista on lisätä niihin ihana
romanttinen sivujuonne. Ikävä kyllä tällä on hyvin luotaantyöntävä vaikutus
henkilöille kuten minä, jotka haluavat mennä katsomaan näitä elokuvia niiden
hienosti toteutettujen toimintakohtauksien vuoksi eivätkä suinkaan
jännittääkseen, kuinka päähenkilön parisuhteelle mahdollisesti käy. Jos
haluisin katsoa puolitoista tuntia naurettavaa pelleilyä siitä, saavatko
päähenkilöt toisensa vai eivät, menisin katsomaan romanttista draamaa.
Tässä piileekin valtavirtaistumisen ongelma minun näkökulmastani
katsottuna. Koen itseni sarjakuvafaniksi siinä mielessä, että olen lukenut supersankarisarjakuvia
kuten Spider-Mania pienestä pitäen ja kun menen katsomaan joitain
supersankarielokuvaa, tiedän sen taustatekijöistä huomattavasti enemmän kuin
keskivertokatsoja, joka menee katsomaan elokuvaa ehkä lähinnä mielenkiinnosta
uutta ensi-iltaelokuvaa kohtaan. Välillä onkin vaikea päättää, onko elokuvakokemus
ollut enemmän tyydyttävä vai närkästyttävä. Olin 13-vuotias kun ensimmäinen
Spider-Man-elokuva ilmestyi ja minulla oli suuria odotuksia sen varalle.
Pettymys oli kuitenkin suuri, kun pääosia esittämään oli palkattu lahnamainen
Tobey Maguire ja letarginen Kirsten Dunst, sillä heidän roolisuorituksensa ei
vastannut yhtään sitä, mihin olin tottunut Spider-Man sarjakuvissa. Kymmenen
vuotta myöhemmin ilmestyi kuitenkin The Amazing Spider-Man-elokuva ja
riemukseni sain huomata, että Andrew Garfield oli kaikkea sitä, mitä olin Peter
Parkerilta odottanut ja sopi rooliin kuin nyrkki silmään. Elämä oli jälleen
pelastettu, kiitos uuden tuotannon.
No tätä iloahan ei kestänyt pitkään. Minun on vaikea käsittää, kuinka
kukaan kokisi Wolverinen ja Jean Greyn välisen rakkaussuhteen
mielenkiintoisemmaksi juonielementiksi kuin esimerkiksi X-Men ryhmän
lukemattomien mutanttien erilaiset kyvyt. Miksei romanttisia elokuvia voi pitää
romanttisina ja toimintaelokuvia toimintaelokuvina? Tässä onkin elokuvallistamisen ja
valtavirtaistumisen suurin ongelma: yleisö. Supersankarisarjakuvien fanit ovat supersankarisarjakuvien
faneja juuri toiminnan ja juontenkäänteiden ja supersankarielementin vuoksi, ei
sen takia että niiden juonellisessa pääosassa on jokin köykäinen
parisuhdedraama. Jos haluaisin lukea sellaista, ostaisin Harlekiini-romaanin.
Elokuvat pitää kuitenkin saada myytyä erilaisemmalle yleisölle kuin
sarjakuvat ja naiset ovat kuitenkin niin suuri osa haluttua kohdeyleisöä, että
heille on pakko saada jotain kimmoketta tulla katsomaan elokuva omin päin eikä
pelkästään poikaystävän seurana. Ilmeisesti elokuvayhtiöiden keski-ikäiset
heteromiehet eivät ole kuitenkaan aivan vielä päässeet 50-luvulta nykypäivään,
joten he kuvittelevat, että ainoa elementti mikä voisi houkutella naisia
katsomaan tällaista elokuvaa on romantiikka. Kuitenkaan naissankareista kuten
Wonder Womanista ei voida tehdä omaa elokuvaa, sillä sen ei uskottaisi myyvän.
Tämä kertoo vain siitä, että elokuvayhtiöt eivät usko naisten lukevan sarjakuvia
ja naisten täytyy tyytyä katsomaan elokuvia, joissa naishahmot ovat vain
romanttinen sivujuonne sillä aikaa kun päähenkilönä toimiva mies pelastaa
maailman (ja yleensä myös kyseisen naisen).
Tehdessään supersankarielokuvia elokuvatuottajat ovat onnistuneet
loukkaamaan naisia kahdella tapaa. Ensinnäkin naissupersankareista ei voida
tehdä elokuvia, koska naiset eivät lue sarjakuvia (huomaa sarkasmi) eivätkä
siis tule omasta mielenkiinnostaan katsomaan kyseisiä elokuvia ja miehille
naispäähenkilö on taas liian epäkiinnostava. Samaan aikaan elokuvatuottajat
kuitenkin pilaavat ne elokuvat joita he oikeasti tuottavat, ajattelemalla, että
naiset saadaan houkuteltua paikalle tunkemalla elokuvaan jokin lopputuloksen ja
juonen kannalta irrelevantti romanttinen suhde.
Lopputulos on se, että ei tuoteta
supersankarisarjakuviin pohjautuvia elokuvia, joissa on naispääosa kuten
esimerkiksi Wonder Woman (ehkä tunnetuin, mutta ei todellakaan ainut
naissankari) ja samalla pilataan loputkin supersankarielokuvat sotkemalla niitä
liiaksi romantiikalla. Tiedostan toki, että supersankarisarjakuvissa on
paljonkin erilaisia romanttisia suhteita, mutta toisin kuin niiden
elokuvaversioissa, ei romantiikalla ole sarjakuvissa niin suurta osaa juonen ja
sen kehittymisen kannalta.
Aion kuitenkin jatkossakin käydä katsomassa supersankarielokuvia ja
innostua niiden toimintakohtauksista ja mutanttien erikoiskyvyistä ja
Spider-Manin sarkastisista kommenteista. Samalla kuitenkin pidän sormet
ristissä, että jatkossa elokuvayhtiöt tajuaisivat, että elokuvat voivat olla
naisten mielestä mielenkiintoisia ilman romanttisia juonenkäänteitäkin.
(Jälkihuomautus: Puhuessani kirjoituksessani sarjakuvista, tarkoitan
nimenomaan supersankarisarjakuvia, vaikken sitä joka kohdassa mainitsisikaan.)
-Mia
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti