Nörttiys vaikuttaa olevan hankalasti määriteltävä käsite ja
ilmiö. Se lipsuu ja kiemurtelee karaten otteesta vähän väliä ja paeten
määrittelyä. Valtavirrasta katsottuna se rakentuu pitkälti stereotypioille ja oman
kulttuurinsa sisältä koettuna sitä määrittää intohimo ja leimaa leikkaavan
tiukat rajanvedot.
Nörttiys on ensisijaisesti identifioitumiskysymys, kuten kurssin
aikana on toistettu useaan otteeseen. Mikäli ihminen itse määrittelee itsensä
nörtiksi, on hän tällöin nörtti. Yksinkertaista, eikö vain. Kuitenkin on
olemassa ihmisiä, jotka identifioituvat nörteiksi, mutteivät siitä huolimatta
koe täysin kuuluvansa nörttiyden piiriin. Erityisesti tällaista kokevat naisnörtit,
jotka kohtaavat sukupuolensa tähden vähättelyä, syrjintää ja mitätöimistä.
Tässä postauksessa hahmotan nörttiyttä suhteessa naiseuteen
ja viittaan erityisesti Victoria McNallyn
kirjoitukseen
siitä, kuinka vuonna 2016 naisnörttejä ei voi enää jättää huomiotta.
Sitaatit kautta kirjoituksen ovat McNallyn oivasta tekstistä. Vedän
jälleen suuria linjoja yksityiskohtien sijaan – tämä näyttää olevan ominainen
tapani kirjoittaa – ja pyrin hahmottamaan lyhyesti ilmiön historiallistakin
taustaa.
Sitkeä harha
”Geek is mainstream! Anybody can be a nerd if they work
hard, believe in themselves, and have very specific ideas about what they want
from a “Batman” movie!
Unless, of course, you’re not a man.”
Kuten yllä oleva lainaus Victoria McNallyn artikkelista
oivasti toteaa, on yhä vallalla ajatus nörttiydestä miehien alueena.
Nörtin stereotyyppinä on pitkään ollut valkoinen nuori mies,
jolla on välinpitämätön suhtautuminen hygieniaan ja tyyliin, kömpelöt
sosiaaliset taidot sekä majoitus vanhempiensa luona. Nörttikulttuuri on
tarjonnut alakulttuurin, jossa poikkeavuuden diskurssi on keskeinen ja nörttiys
on edustanut ”vääränlaista” valkoisuutta ja maskuliinisuutta ympäristössä,
jossa valtakulttuuri painottaa maskuliinisuudessa piirteitä, joita ei
perinteisesti liitetä nörttiyteen. Tällaisia ovat esimerkiksi urheilullisuus,
sosiaalinen karisma ja fyysinen vahvuus.
Vaikka tämä mielikuva on vain stereotypia ja niin luennoilla
kuin konferenssissakin on toistavasti todisteltu sitä vanhanaikaisesti ja
pyritty näyttämään, kuinka monivivahteista nörttiys voikaan olla, pitää mielikuva
silti sitkeästi pintansa. Sillä joka ainoa kerta, kun luennolla tai
konferenssissa aloitettiin keskustelu nörteistä ja nörttiydestä, lähestyttiin
ilmiötä tämän stereotypian kautta. Aivan kuin nörtteyden eri puolia ja
ilmentämismuotoja ei voisi pohdiskella tai esitellä nostamatta vähintään kerran
esille tätä syvälle juurtunutta mielikuvaa niin sanotusta aidosta ja
alkuperäisestä nörtistä.
Kuten huomaatte, lähdin itsekin liikkeelle tästä
mielikuvasta ja sen perkaamisesta. Miksi tämä mielikuva sitten on niin
sitkeästi nörtteyden ytimessä ja minne sen juuret oikeastaan ulottuvat?
Historia ja juuret scifissä
Nörttikulttuurin juuret löytyvät scifi-kirjallisuuden piiristä.
Scifiä on pidetty miehisenä genrenä erityisesti sen painottaman logiikan ja
ajattelun ylivoiman tähden. Erityisesti miesten genrenä scifi vakiintui
pulp-kirjallisuuden kulta-aikana 1920—1950-luvuilla, jolloin scifi-kirjallisuus
tarkoitti pitkälti miesten kirjoittamia mieshahmojen seikkailuja, joissa
naishahmojen rajoittuneena roolina oli lähinnä poistaa mahdolliset
homoseksuaaliset vivahteet miesten välisistä toverisuhteista. Pulpin
kultakautena scifi näyttäytyi mielen ja älykkyyden genrenä, joka saastuisi,
mikäli naisten ruumiillisuus pääsisi ujuttautumaan sen piiriin. Tästä kasvaneet
säikeet kantavat nykypäivään saakka ja ovat edelleen nähtävissä
nörttikulttuurin sisällä.
Alun perin nörttiys tarkoitti obsessoitunutta tietotekniikan
harrastajaa. Tältä kantilta katsottuna onkin huvittavaa, että niin sanotun
alkuperäisen nörtin mielikuvan ytimessä on mies, sillä naiset ovat olleet
aktiivisesti läsnä tietotekniikan kehittämisessä historian saatossa. Usein he
vain jäävät näkymättömiin. Naisten osuutta tietokoneiden kehittämisessä avasi
Jonne Arjoranta omalla Internet- ja hakkerikulttuuria käsitelleellä
luennollaan. Arjoranta toi esille muun muassa Ada Lovelacen, jonka nimen alta
löytyy ensimmäinen algoritmi, sekä ensimmäisen digitaalisen tietokoneen,
ENIAC:n, kuusi ensimmäistä operaattoria, jotka kaikki olivat naisia.
Naisten määrä tietotekniikan parissa kasvoi kasvamistaan,
kunnes se 1970—1980-luvuilla romahti. Tällöin kotikoneet alkoivat olla
kuluttajien saatavilla ja kuvaan astui mainonta. Mainoskuvastossa tietokone
brändättiin miesten välineeksi, vakavaksi kapineeksi, jolla voi tehdä miehisiä
asioita, kuten laskea veroja tai laatia taulukoita. Kuvissa naishahmot ovat
usein taustalla, joko keittiössä tai kodinhoidollisissa puuhissa. Tietokoneet
siis asetettiin mainonnan kautta osaksi ajankuvansa mukaista kulttuurin
sukupuolitettua kuvastoa, jossa mies on toimija ja nainen taustalla.
Onneksi ajat muuttuvat ja kulttuuri kehittyy. Nörttiyskään
ei enää määrity ensisijaisesti tietotekniikkaharrastuneisuuden kautta, vaan on ajansaatossa
laajentunut kiihkeämielisen intohimoisesta tietotekniikan harrastajasta miltei
mistä tahansa intohimoisesti kiinnostuneeksi harrastajaksi. Nykyään nörttiys
käsitetään lähes elämäntapana. Tällä eittämättä on yhtymäkohtansa
nörttikulttuurin valtavirtaistumiseen, mutta onko se syy vai seuraus, se on yhä
epäselvää. Ja kuinka naisten tunnustautuminen nörteiksi liittyy tähän?
Naiseus ja valtavirtaistuminen: nörttiyden sukupuolisuus murroksessa
”And while young men are still
considered the primary audience for most science fiction and fantasy films,
they aren’t the only ones lining up on opening weekend.”
Naisten tulo nörttiyteen on tapahtunut yhtä aikaa
nörttikulttuurin valtavirtaistumisen kanssa ja onkin aiheellista kysyä, onko
kyse syy—seuraus-suhteesta. Löysivätkö naiset nörttiyden ilot kulttuurin valtavirtaistumisen
myötä vai valtavirtaistuiko nörttikulttuuri naisten julistautuessa sen
kannattajiksi?
Varmaa on, että naiset muodostavat ison osan esimerkiksi uusimpien
fantasia- ja supersankarielokuvien, kirjojen ja tv-sarjojen kuluttajista. Tästä
huolimatta valtaosa tuotannosta kohdennetaan edelleen miehille. On kuin
naisnörtit muuttuisivat näkymättömiksi ostaessaan leffalipun, DVD-boxin tai jonottaessaan
fanittamansa kirjasarjan uusinta teosta.
Oman kirjoituksensa valtavirtaistumisen ja naisnörtteyden ongelmallisestakin
suhteesta kirjoitti
MiaS.
Hän kirjoittaa oivasti: ”Ilmeisesti elokuvayhtiöiden keski-ikäiset heteromiehet
eivät ole kuitenkaan aivan vielä päässeet 50-luvulta nykypäivään, joten he
kuvittelevat, että ainoa elementti mikä voisi houkutella naisia katsomaan
tällaista elokuvaa on romantiikka.” MiaS jatkaa:
”Tehdessään supersankarielokuvia
elokuvatuottajat ovat onnistuneet loukkaamaan naisia kahdella tapaa. Ensinnäkin
naissupersankareista ei voida tehdä elokuvia, koska naiset eivät lue sarjakuvia
(huomaa sarkasmi) eivätkä siis tule omasta mielenkiinnostaan katsomaan kyseisiä
elokuvia ja miehille naispäähenkilö on taas liian epäkiinnostava. Samaan aikaan
elokuvatuottajat kuitenkin pilaavat ne elokuvat joita he oikeasti tuottavat,
ajattelemalla, että naiset saadaan houkuteltua paikalle tunkemalla elokuvaan
jokin lopputuloksen ja juonen kannalta irrelevantti romanttinen suhde.”
Tältä osin ilmiö linkittyy laajempaan kulttuuriseen
diskurssiin naiseudesta ja valtasuhteista miehisyyden ja muiden sukupuolien välillä.
Jostain syystä naisten innostusten ja kiinnostusten kohteet tulevat
valitettavasti edelleen vähätellyiksi ja sivuutetuiksi binaaristen
sukupuolistereotypioiden nojalla.
”women, as a whole, can’t really be geeks like men can
be.”
Koska nörttiys on alun perin edustanut eräänlaista
vääränlaista miehisyyttä, voi nörttiyden rajojen hämärtyminen ja muuttuminen nörttiyden
valtavirtaistumisen ja naisten tulemisen myötä näyttäytyä uhkaavana kulttuurin
sisältä käsin. Rajanvedot ovat kuitenkin aina yritys hahmottaa ja jäsentää
itseään ja maailmaa ympärillään, joten kun naiset alkavat tunnustautua osaksi
jotain, mikä on stereotyyppisesti nähty sosiaalisesti syrjittyjen miesten
alueena, voi useampikin tuota aluetta asuttavista miehistä saada psyykettään
suojaavan allergisen reaktion.
Tämä ei kuitenkaan missään nimessä tarkoita, etteikö tuosta kohtauksesta
tulisi päästä ylitse ja kohdella kaikkia ihmisiä tasa-arvoisesti. Siedätyshoito toimii useimpiin allergioihin.
Murrosaika mahdollisuutena nörttiyden vahvistamiseen
Väistämättä jonkin ilmiön ja sen määrittelyn rajojen
muuttuessa joudutaan aina kohtaamaan kysymys siitä, kuinka paljon muutosta
jokin asia kestää ennen kuin se lakkaa olemasta sitä, mitä se olennaisimmillaan
on. Muutoksen edessä on pohdittava niitä piirteitä, jotka ovat muuttuvan asian
ytimessä, niitä ominaispiirteitä, jotka määrittävät sen luonteen ja
ainutlaatuisuuden. Mikä tekee nörttiydestä nörttiyttä? Mikä on nörttiyttä
määrittävin tekijä? Onko se intohimoinen, pakkomiellettä lähentelevä
suhtautuminen harrastuneisuuden kohteeseen? Niin sanotusti rakkaus lajiin? Vai
onko se miessukupuoli?
Mikäli miehisessä nörttikulttuurissa ei koettaisi niin
vahvasti nörttiyden määrittyvän naisten syrjimisen ja ulossulkemisen kautta, naiset
eivät näyttäytyisi uhkana kulttuurille eivätkä naisnörttien kiinnostusten kohteet
alempiarvoisempina. Kuten kaikki murros- ja muutosvaiheet, on tämä hyvä aika
jokaiselle nörtille pohtia, minkä varaan he nörtteyttään rakentavat. Onko
heidän nörtti-identiteettinsä kyllin vahva ja vakaa kestääkseen sen, että joku
erilainen ihminen määrittää itsensä nörtiksi?
Naisvastaisuudesta ja sukupuolijaosta huolimatta löytyy
nörtteydestä myös positiivisia ja jokseenkin mutkattomia kokemuksia naisten
keskuudesta. Tällaisesta kirjoitti muun muassa
Saara Juutinen. Nörttikulttuurikin koostuu loppujen lopuksi ihmisyksilöistä, ei
stereotypioista.
Sukupuolitettu keskustelu nörttiydestä laajemman kulttuurisen diskurssin
viitekehyksessä
Keskustelu nörttiyden olemuksesta suhteessa sukupuoleen kiinnittynee
yleiseen stereotypiaan naiseudesta ja naisen roolista. Kyse on pitkälti siitä,
mitä piirteitä naiseuteen ja naisena olemiseen liitetään. Mitä mielikuvia,
oletuksia ja odotuksia naiseuteen asetetaan kulttuurissamme. Kyse on tältä
kannalta katsottuna laajemmasta diskurssista ja kulttuurisesta ilmiöstä kuin
vain nörttikulttuurin sisällä käytävästä rajanvedosta. Toki nämä rajat vedetään
nörttikulttuurin sisällä terävän tiukasti, mutta tämä on jatkuvassa murroksessa.
Lisäksi sukupuolitettu jako kytkeytyy laajempiin
yhteiskunnassa ja valtakulttuurissa vallitseviin valtarakenteisiin, jotka
määrittävät maskuliinisuutta ja feminiinisyyttä. Edelleen on aiheellista
esittää huomio sukupuolisuuden koko kirjoa koskien: jos nörttiyttä pyritään
määrittelemään miehisyyden tai naiseuden kautta, jäävät näkemättä kaikki muut
sukupuolet. Tässä on aihe, joka vaatisi kokonaan oman postauksensa ja rutkasti
viittauksia laajempaan kulttuuriseen tilanteeseen ja muutokseen.
Onneksi nörttiydessä on käynnissä murrosvaihe, joka voi
tuoda muutoksen nörttiyden ja sukupuolen väliseen suhteeseen. Kenties
nörttikulttuurin stereotypiat murtuvat ja kehittyvät sallivampaan suuntaan.
2 kommenttia:
"Koska nörttiys on alun perin edustanut eräänlaista vääränlaista miehisyyttä, voi nörttiyden rajojen hämärtyminen ja muuttuminen nörttiyden valtavirtaistumisen ja naisten tulemisen myötä näyttäytyä uhkaavana kulttuurin sisältä käsin."
Olen pohtinut naisvihamielisyyttä ja vähättelyä nörttikulttuurin sisällä ja miettinyt, mistä se johtuu. Olen päätynyt samaan lopputulokseen, kuten lainaamassani virkkeessä, jonka poimin tekstistäsi. Koska nörttiys on ollut vahvasti miesten "laji" historiassamme, muutos ja nörttiyden laajeneminen voidaan nähdä uhkaavana. Olen ajatellut, että koska nörttiys on ollut miesten keskuudessa, alun perin vähemmistön, HC-harrastus, ollaan siitä voitu olla tietyllä tapaa ylpeitä sen liittyessä vahvasti omaan identiteettiin ja sen erottaessa itsensä valtavirtakulttuurista. Mutta koska nörttikulttuuri on valtavirtaistunut ja naiset ovat ottaneet itselleen jalansijaa tässä ennen miespainotteisessa kulttuurissa, voidaan se nähdä tietyllä tapaa oman identiteettiylpeyden loukkauksena. Ei erotutakaan enää muusta kulttuurista yhtä selkeästi kuin ennen. Luulen, että vähättely ja etenkin naisvihamielisyys nörttiyden sisällä johtuvat nimenomaan näistä seikoista.
Toinen asia, jonka haluaisin vielä nostaa tekstistäsi: "Lisäksi sukupuolitettu jako kytkeytyy laajempiin yhteiskunnassa ja valtakulttuurissa vallitseviin valtarakenteisiin, jotka määrittävät maskuliinisuutta ja feminiinisyyttä. Edelleen on aiheellista esittää huomio sukupuolisuuden koko kirjoa koskien: jos nörttiyttä pyritään määrittelemään miehisyyden tai naiseuden kautta, jäävät näkemättä kaikki muut sukupuolet."
Olen samaa mieltä tästäkin asiasta, että mies/nainen on vakiintunut vastakkainasetelma ja täten jää yleensä täysin huomiotta muut sukupuolet (monessakin asiassa). Itse olen seurannut YouTubessa erään transsukupuolisen kanavaa, jossa hän puhuu toisinaan myös nörttiydestään, vaikkakin valtaosa hänen videoistaan käsittelevät muita aiheita. Minusta on mahtavaa, että näkyvyyttä saa myös jo muukin kuin mies/nainen vastakkainasettelu. Kuten sanoit, onneksi nörttikultuuri on murrosvaiheessa ja koko ajan käsitykset muuttuvat ja ehkä jo kymmenen vuoden sisällä nörttikulttuuri on jo paljon sallivampi ja monikirjoisempi. :)
Kiitos kommentistasi!
Tosiaan odotan mielenkiinnolla, mitä nörttikulttuurin muutos tuo tullessaan ja toivon nörttiyden avartuvan sukupuolijakojen ja sukupuolitetun määrittelyn ulkopuolelle. Tässä, kuten monessa muussakin asiassa aika ja sukupolvenvaihdos voi auttaa ja edistää muutosta. Esimerkit sellaisista henkilöistä kuin tuo seuraamasi YouTube-kanavan pitäjä, kertovat jo tapahtuvasta muutoksesta.
Olennaisinta olisi mielestäni ajatella, mikä todella määrittelee nörttiä ja nörttiyttä. Joillekin takakireille, omasta identiteetistään huolestuneille henkilöille se saattaa olla sukupuoli, mutta niin kauan kuin on olemassa toisenlaisia ihmisiä, jotka tuovat itseään ja nörtteyttään julki erilaisilla tavoilla erilaisissa tilanteissa, avartuu nörttiyden määrittely.
Pohjimmiltaan nörttiys on sitä, mitä siitä teemme. Kieltäytymällä antamasta yhden joukon määrittää supistavasti monisävyistä ja -puolista nörttikulttuuria kaikkien muiden puolesta, vaikutamme nörttikulttuurin monimuotoisuuden säilymiseen.
Lähetä kommentti