Muistan kuinka joku meistä nörttikulttuurin
kurssilaisista heitti jollakin luennolla ilmoille, että olisi mielenkiintoista
kuulla sellaisen ihmisen ajatuksia, joka on joskus mieltänyt itsensä nörtiksi,
muttei ole sitä enää. Tähän luennoitsija naurahti jotakin sen suuntaista kuin että
olisi tosiaan hauska tietää, miten tästä parannutaan. Anteeksi epämääräisyyteni,
krhm, mutten millään saa päähäni tilanteen yksityiskohtia. Oli miten oli, kyseinen
kohtaus nosti mieleeni suhteeni animeen ja mangaan. Alakoulun viimeisistä vuosista
yläkoulun alkupuolelle saakka olin melkoinen anime- ja manganörtti tai fani nyt
ainakin. Vähä vähältä harrastus kuitenkin jostain syystä jäi taka-alalle ja
hiipui lopulta lähes olemattomiin. Se ei johtunut siitä, etten olisi enää
pitänyt mangasta, vaan pikemminkin siitä, etten tullut etsineeksi uusia sarjoja,
joita lukea. Uskon, että tähän vaikutti omalta osaltaan myös se, missä määrin
onnistuin pelästymään Inyasha-sarjaa,
joka syystä tai toisesta tuntui minusta noihin aikoihin käsittämättömän raa’alta
ja ahdistavalta.
Tätä nykyä huomaankin olevani totaalisen
pihalla siitä, mitä animen ja mangan kentällä tapahtuu. Coneissa tunnistan kyllä
Fullmetal Alchemistin, Death Noten ja Attack
on Titanin cossaajat, minkä lisäksi tiedän erinäisten urheiluanimeiden
olemassaolosta, mutta siihen se melkeinpä jääkin. Lukiessani osia Pokemonin perilliset – Japanilainen
populaarikulttuuri Suomessa –julkaisusta huomasin muistavani monia asioita
niiltä ajoilta 2000-luvun alkupuolella, kun manga alkoi pikkuhiljaa
valtavirtaistua Suomessa. Muistan tilanneeni Anime-lehteä, raahanneeni äitini into piukassa Tennispalatsin Japan
Pop -näyttelyyn, hamstranneeni jos jonkinlaista krääsää Helsingin
Blippo-liikkeestä ja juosseeni kerta toisensa jälkeen läheiselle R-kioskille ostamaan
kuukausirahoillani uusimpia shōjo-julkaisuja
Tokyo Mew Mew’sta Full Moon wo Sagashiteen ja Fushigi Yuugiin – voi sitä pettymyksen
määrää, joka syntyi aina, jos jonkin sarjan uuden osan julkaisu viivästyikin
jostain syystä vaikka vain parilla päivällä. Muistan myös elävästi yrittäneeni
piirtää mangaa ja joutuneeni turhautumaan yhä uudestaan ja uudestaan, kun en
saanutkaan aikaiseksi aivan sitä mitä halusin.
En siis ole animenörtti, vaikka olen
joskus ollut sellainen. Uskon kuitenkin, että minun olisi helppoa löytää tieni
takaisin animen ja mangan pariin, kun vain tietäisin mistä aloittaa. On
nimittäin selvää, että näiden ”tynnyrissä” viettämieni vuosien aikana sekä animekulttuuri
että minä itse olemme kokeneet perustavanlaatuisia muutoksia. Omat
mieltymykseni ovat toki varsin toisenlaisia kuin 11-vuotiaana, mutta suurin
muutos lienee tapahtunut mangan ja animen näkyvyydessä Suomessa. Se kun on
nykyään huomattavissa määrin suurempaa kuin aloittaessani animen
harrastamisen vuosia ja taas vuosia sitten. Myös tarjonta on aivan toista luokkaa kuin se tuolloin oli, ja erilaisten
tapahtumien määrä ja suosio tuntuvat kasvavan vuosi vuodelta. En osaa sanoa, onko postaukseni
tarkoitus olla nostalgiapläjäys vai toivomus päästä takaisin animemaailmankartalle
(missä naapurini ovat onneksi jo alkaneet opastaa minua), mutta ainakin voin
sanoa huomanneeni, että astuessaan kerran pois nörttikulttuurin (jonkin
osa-alueen) polulta on täysin mahdollista, että polun seuraavan kerran
löytäessään huomaakin astuneensa aivan toiseen maailmaan. Siitä huolimatta
ympäristö voi vielä vuosien jälkeenkin tuntua omalla tavallaan tutulta ja
turvalliselta maaperältä. Ainakaan siihen tutustumista ei tarvitse aloittaa aivan alusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti