Kuva: Miia Nurmilaakso |
Maria kirjoitti maaliskuun alussa The Sims-pelisarjasta ja
siihen liittyvästä eskapismista. Marian tekstistä käy hyvin selville, millainen
on Sims-pelin perusidea, joten en paneudu siihen tässä tekstissäni erityisen
syvällisesti. Nopeana kertauksena pelisarjan idea on, että pelaaja saa luoda
oman maailmansa simeineen ja määrittää itse mitä seuraavaksi tapahtuu.
Digitaaliseksi nukkekodiksikin kutsutun pelin hahmojen eli simien kohtalo ja heidän
maailmansa tapahtumat ovat siis pelaajan itsensä käsissä eikä rajoja ole.
Uskon, että juuri vapauden tunne, itsensä toteuttaminen ja loputtomat
mahdollisuudet ovat olleet avain pelin menestykseen. Ei ole tiettyä tapaa,
miten peliä tulisi pelata. Kaikilla pelaajilla on oma tapansa asettua kohtalon
herran rooliin ja päästää mielikuvituksensa valloilleen. Toisaalta voidaanko
pelin rajattomuus nähdä myös negatiiviseksi asiaksi? Millainen on pelisarjan
faniyhteisö ja pelaajakunta? Nämä ovat kysymyksiä, joita pyrin pohtimaan nyt
omien kokemusteni pohjalta.
The Sims on yksi maailman suosituimmista pelisarjoista,
joten ei siis ole ihme, että sillä on laaja faniyhteisö, jossa pelaajat ympäri
maailman jakavat ja asettavat ladattaviksi omia luomuksiaan aina simien
vaatteista tapetteihin. Myös eräänlaiset koodit, joilla pelaamista voi
helpottaa ovat faniyhteisöjen vakiokalustoa. Faniyhteisössä näkyvät selkeästi
pelin loputtomat mahdollisuudet ja pelaajien jakaantuminen omiksi
ryhmittymikseen sen mukaan, mistä he nauttivat pelatessaan. Toiset esimerkiksi rakastavat
kaikkea sisustamiseen ja rakentamiseen liittyvää pelissä, joten he kuluttavat
useita tunteja suunnitellakseen luksustaloja. Toiset puolestaan keskittyvät
simien välisiin suhteisiin ja saavat suurta nautintoa onnistuessaan luomaan
suuren sukupuun simeilleen.
En ole toiminut erityisen aktiivisena jäsenenä näissä
yhteisöissä, mutta olen ollut aistivinani, että faniyhteisön henki on
kannustava ja inspiroiva. On
mahdollista, että juuri pelin vapaamuotoisuus on osittain syynä yhteisön hyvään
henkeen, sillä kun ei ole olemassa ”oikeaa” tapaa pelata ovat riidat pelaajien
välillä turhia. Tietenkään törmäyksiltä ei täysin vältytä, mutta ehkä yleiskuva
on positiivisempi ja avoimempi. Mitä mieltä muut pelisarjan fanit täällä ovat?
Lisäksi pelin fanituotanto ei rajoitu vain pelin sisällön tuottamiseen, vaan
lisäksi myös fanifiktio, fanitaide ja fanivideot ovat vahva osa sitä.
Erityisen mielenkiintoista on se, että pelaajat eivät
välttämättä luo ainoastaan Sims-pelisarjaan liittyvää fanituotantoa. On
tavallista, että esimerkiksi fanivideoissa pelaaja on luonut simeiksi jonkin
seuraamansa tv-sarjan tai elokuvan päähenkilöt. Näin hän on päässyt
toteuttamaan toiveensa esim. päähenkilöiden suhteen etenemisestä, korjannut
näyttelijässä ärsyttäneet kulmakarvat haluamikseen tai jatkanut tarinaa aivan
vastakkaiseen suuntaan omassa pelissään. Lisäksi ei sovi unohtaa, että pelissä
on mahdollista luoda aivan pelaajan omaan mielikuvitukseen perustuva elokuva
tai tv-sarja hahmoineen. Simssin voidaankin katsoa toimivan eräänlaisena välineenä
fanituotannon luomiselle ja fanien mielipiteen ilmaisulle.
Sims-keskustelussa nousee jatkuvasti esille kysymyksiä
siitä, miksi pelaajista suuri osa on naispuolisia ja onko pelien ikärajaa tarpeellista
muuttaa korkeammaksi. Olen usein pohtinut naisten suurta osuutta
pelaajakunnassa ja lukenut useita uutisia, joissa heidän erityisen suurta
kiinnostustaan peliin on selitetty sen nukkekotimaisuudella ja luovuudella. Miespuolisiakin
pelaajia toki löytyy ja monet muita pelejä pelaavat ovat ainakin kokeilleet Simssiä
joskus, mutta naisten suosio on aivan omaa luokkaansa. Oma näkemykseni on, että
pelaajien sukupuolijakaumaan vaikuttaa myös se, että peliä on alettu luokitella
”tyttöjen peliksi”. Tämä aiheuttaa sen,
että miespuoliset pelaajat näkevät sen vain naisille tarkoitetuksi ja jollain
tapaa haasteettomaksi, sillä siinä ei ole mitään tiettyä juonta tai loogista
etenemistapaa. Pelisarjassa on ikään kuin sama ongelma kuin
nuortenkirjallisuudessa, josta viimeksi kirjoitin. Maailman suosituimpiin
simulaatiopeleihin kuuluva Sims potee siis ainakin hieman Twilight-syndroomaa,
mutta pelien puolella: menestystä riittää, mutta arvostusta tosipelaajien
keskuudessa ei välttämättä niinkään.
Olen törmännyt ajoittain myös näkemyksiin, joissa Simssiä
pidetään ns. ”helposti lähestyttävänä” pelinä.
Tämän voidaan nähdä tarkoittavan esimerkiksi sitä, että vähemmän
peleihin aikaa kuluttavien ihmisten kynnys pelata Simssiä on pienempi kuin mitä
se on ”tosipelaajilla”. Tavoitteellisuuden korvaavat pelissä hauskuus
ja vapaus, minkä otaksuisin houkuttavan pelien kanssa satunnaisesti
puuhailevia.
Toinen sukupuolen lisäksi kiinnostava yksityiskohta pelistä
liittyy ikärajoihin ja pelaajien ikään. Pelisarjan ikärajat ovat Suomessa
12-vuoden tienoilla, mutta esimerkiksi Venäjällä Sims 4:n ikäraja on K18.
Venäjän korkea ikäraja tosin selittyy sillä, että maa ei hyväksy sitä, että
pelissä pelaaja voi luoda homosuhteita similleen. Tästä tarkennuksesta
huolimatta ikärajakysymys herättää itsessäni ristiriitaisia tuntemuksia.
Ymmärrän sen, että pelissä on kuten tosielämässäkin lapsille sopimattomia
asioita, mutta mielestäni K18 ikäraja on tälle pelisarjalle turhan korkea. Yksi
pelin houkuttimista nuorille pelaajille lienee juuri siinä, että he pääsevät
kokeilemaan ns. kiellettyjä asioita ja tekemään itsestään esim. vanhempia kuin
ovat. Sitä paitsi kokeilu ja tietynlainen toisen elämään asettuminen ovat aina
kiinnostavia riippumatta pelaajan iästä.
Kuten olen moneen otteeseen todennut, Sims on rajattomien
mahdollisuuksien peli. Varsinkin pelaamiseni alkuaikoina huomasin tämän olevan
myös negatiivinen asia. Joskus kaipasin sitä tunnetta, että pelissä saavuttaisi
jotain, kuten esimerkiksi pääsisi jonkin tehtävän suorittamalla tutkimaan uutta
aluetta. Pelisarjassa uudet alueet, simit, talot, esineet ja taidot tulevat
esille silloin, kun pelaaja sattuu löytämään ne tai osumaan niiden tielle.
Erittäin harvoin peliruudulle tulee ohjeita pelin etenemiseen tai asioiden tutkimiseen
liittyen. Lisäksi oleellista on, että ohjeiden noudattamisella ei sinänsä ole
mitään merkitystä. Esimerkiksi Sims 3:ssa peli saattaa neuvoa simiäsi menemään
kaupungintalolle, mutta sen sijaan, että noudattaisit neuvoa, voit sytyttää
talosi tuleen.
Mainittakoon, että joissakin pelisarjan osissa
tavoitteellisuutta on olemassa enemmän. Esimerkiksi Sims 3 Maailmanmatkaaja
lisäosassa tämä tavoitteellisuus on vahvasti olemassa, mutta yllätyksekseni
huomasin, että en lopulta innostunutkaan siitä yhtään. Tajusin, että vaikka
tavoitteiden puute ajoittain pitkästyttää, on se lopulta juuri se asia, minkä
takia palaan aina Simssin pariin. Se ei koskaan lopu.
3 kommenttia:
Vastaan hyvin mielenkiintoiseen kirjoitukseesi nyt sellaisen ihmisen näkökulmasta, joka ei missään tapauksessa voi kutsua itseään pelaajaksi, eikä oikeastaan tiedä peleistä tuon taivaallista. Pelaaminen ei jostaan syystä ole koskaan kiehtonut minua missään muodossa, enkä ole lainkaan kilpailuhenkinen. Lähinnä välttelen erilaisia pelitilanteita. Sims on yksi harvoista peleistä, ja ainut tietokonepeli, josta koskaan olen innostunut.
Mainitsit tekstissäsi, että Simsin viehätystä on selitetty sen lähestyttävyydellä; fokus on ensijaisesti vapaudessa ja hauskuudessa, ei niinkään tavoitteellisuudessa. Oman kokemukseni mukaan asia on juuri näin: Simsissä ei voi epäonnistua, joten kynnys aloittaa pelaaminen on matala. Juuri mitään ei ole pakko tehdä, mihinkään ei tarvitse edetä ellei halua, sen sijaan näperrellä saa aivan niin paljon kuin sielu sietää. (Tähän väliin on pakko mainita, että olen myös nukkekotiharrastaja. Coincidence? I think not.) Simsistä löytyy jotain (melkein) jokaiselle - jopa pikkusiskolleni, joka löysi tiensä Sims 2:n maailmaan jotakuinkin 5-vuotiaana. Ennakkotietoja tai -taitoja ei tarvita.
Näen Simsin maineessa yhtymäkohtia mobiilipeleihin: se houkuttelee satunnaisia pelaajia, mutta ei nauti suurta arvostusta "oikeiden" peliharrastajien keskuudessa. Se on mielenkiintoista, koska Sims on kuitenkin useimpia mobiilipelejä reilusti monimutkaisempi. Onko pointti siis lopulta se, että arvostetuissa peleissä juuri tavoitteellisuus ja kilpailu ovat keskiössä? Onko pelissä parasta se, kun sen saa pelattua läpi - Simsissä kun tätä mahdollisuutta ei ole? (Nämä eivät ole retorisia kysymyksiä vaan silkkaa ummikon tiedonjanoa. Saa siis vastata!) Omalle ajattelulleni oli täysin uusi asia, että rajattomuus voisi olla tylsää. Itse olen aina kokenut rajattomat mahdollisuudet ehkä vähän pelottaviksi, mutta en missään nimessä tylsiksi. Vielä pelottavampaa on kuitenkin se, ettei yhtään osaa - ja ehkä juuri siksi Sims on minulle sopiva peli.
Kirjoituksesi oli mielenkiintoinen ja pohdit siinä hyvin Simsin eri puolia. Pelasin Simsiä aiemmin ahkerasti. Sitten kannettavani vaihtui ja päivittyi muutamaan otteeseen eri malliin ja merkkiin ja kadotin kosketukseni peliin. Odotan päivää, jolloin omaan riittävän tehokkaan koneen pyörittämään uusinta the Sims -versiota.
Peli on kyllä tenhoava. Itseeni vetosi erityisesti pelin luovuus. Vapauden ja hauskuuden ohella Sims mahdollistaa luovuuden, joka omassa mielessäni rinnastuu sekä lapsuuden barbie-leikkeihin että luovaan kirjoittamiseen. Molemmissa saa luoda itselleen mieleistä maailmaa ja hahmoja. Huomiot siitä, että rajattomuus muuttuisi tylsäksi tai herättäisi pelkoa, kuulostavat kiinnostavilta. Koin rajattomuuden aina jännittäväksi ja kutkuttavaksi: voisin tehdä mitä vain, muovata simieni elämästä millaisen tahansa ja tehdä muutoksia missä vaiheessa vain tahtoisin. Tällainen kiehtoo mieltäni huomattavasti enemmän kuin tavoitteellinen, kilpailullinen pelaaminen.
Toki Simsiäkin voi pelata tavoitteellisesti, sillä aina voi asettaa itse itselleen tavoitteet. Minkä ammatin valitsee hahmolleen vai valitseeko lainkaan -- ainahan voi käyttää koodeja ja tehdä simistään miljonäärin vaivatta. Tai haluaako matkustaa ulkomaille, muuttaa yhteen jonkun kanssa. Mitä taitoja haluaa kehittää ja kuinka pitkälle.
Kenties Sims ei juuri tämän tähden nauti suurta suosiota ja arvostusta tiettyjen peliharrastajien keskuudessa: sitä ei voi mitata tarkoilla suorituksilla ja tavoitteilla. Simsiä ei oikeastaan voi sinänsä suorittaa, ei yleispätevien, kaikkia pelaajia koskevien määritelmien mukaan. Suorituksia ei voi suoranaisesti verrata toisiinsa, vaan jokainen pelaa peliään haluamallaan tavalla. Tärkeintä lienee pelistä nauttiminen, eikä sitä voi mitata ja vertailla.
Tekstistä ja keskustelusta ovat nousseet hyvin esiin Sims:in viehättävyyden eri ulottuvuudet. Elämän, talouden ja ulkoisen habituksen muodostaminen ovat ehdottomasti asioita, jotka peleissä kiehtoivat aina uudestaan. Luovuuttaan pääsee hyödyntämään hahmon useamammalla elämän alueella. Itse olin niitä, jotka tykkäsivät myös ladata modeja peliinsä. Näihin sisältyivät erilaiset valmiit hiustyylit ja julkkisten näköishahmot, mutta myös eräs hautakivi, jolla sai laajennettua simsien eri tapoja kuolla.
Itselleni tulikin usein pelejä pelatessa otettua varsin vahva Jumala-positio.
Koodeja käyttäessä tosin hahmot olivat liiankin helppoa muovailuvahaa ja silloin pelaaminen itsessään ei luonnollisesti ollut niin hauskaa. Simsit etenkin myöhemmissä sarjan peleissä ovat yhä persoonallisempia ja kykeneväisempiä lujaan itseohjautuvuuteen, mikä on tietyllä tapaa hyvin inhimillistä. Pelissä hahmojen erityyliset vuorovaikutuksen ilmiöt ja psykologiset käytösmallit ovat hyviä representaatioita todellisuudesta. Pelin Wikipedian sivu kertookin jännittäviä lähtökohtia siitä, mistä tätä tekoälyä on lähdetty luomaan . Lisäksi pelin kehittäjä näyttäisi alunperin tarkoittaneen pelin satiiriksi Yhdysvaltaiselle kuluttajayhteiskunnalle.
Simsin faniyhteisöt ovat tulleet minulle tutuksi virallisen suomalaisen fanisivun kautta, sekä sieltä eksyttyäni Sims 2:sen aikaan lukemaan pelin pohjalta kehitettyjä sukutarinoita niille luoduista blogeista. Blogeja oli useita ja kommentteja vaihdeltiin selkeästi ahkeraan niiden välillä, jotkut jopa jakoivat kehitysideoita keskenään. Modeja ja rakennusvinkkejä jaettiin myös ahkerasti, välillä ihmettelin silmät suurina miten uskomattomia luomuksia ihmiset ovat saaneet kärsivällisyydellään aikaan. Ehkä Sims on enemmänkin juuri virtuaalista välineurheilua?
Lähetä kommentti