torstai 24. maaliskuuta 2016

MMORPG = Many Men Online Role Playing as Girls...!? - Avatarin yhteys pelaajan sukupuoli-identiteettiin

Monet World of Warcraftia (lyh. WoW) pelanneet ovat saattaneet törmätä otsikon mukaiseen ilmiöön. Nörttikonferenssissa oli pari esitystä käsittelivät WoWia, ja Maria Ruotsalaisen esityksessä käytiin läpi myös naispuolisia pelaajia ja sukupuolen rakentumista pelaaja vastaan pelaaja -yhteisössä. Kommentoinkin monien miesten pelaavan naispuolisilla hahmoilla eli avatareilla mielessäni tämä kuva. Selityksiä, joita Ruotsalainen oli kuullut, oli muutama:

"Naishahmoilla on kivemmat loitsimisanimaatiot!"
"Tietyt varusteet näyttävät paremmilta naishahmoilla."
"Ja noh, ovathan naishahmot WoWissa muutenkin esteettisempiä..."

Mutta onko pelikokemuksen esteettisyys ainoa syy pelata naispuolisilla hahmoilla? Palataan vielä linkittämääni kuvaan: joukko naispuolisia Blood Elf -rotua edustavia pelaajahahmoja huutosakkijoukkueen varustuksessa. Kuvan mukaista roolipelaamista harrastetaan WoW-yhteisössä, kun tahdotaan ottaa kuvia pelaamisesta, tehdä machinimaa tai muuten vain olla sosiaalisia ja tehdä muuta tavallisesta pelaamisesta poikkeavaa.

Tässä yhteydessä voisi toki puhua siitä, miten videopeleissä (yli)korostetaan etenkin naishahmojen seksuaalisuutta: suuret rinnat, pyöreät muodot, kauniit piirteet ja hädin tuskin peittävät varusteet. Feministit ovat usein vetämässä herneitä nenään, ja onhan miespuolisiakin hahmoja esineellistetty esimerkiksi Tekkenin ja Guilty Gearin kaltaisissa tappelupeleissä. Kyseisten pelien mieshahmot ovat lihaksikkaita ja komeita (esimerkiksi Tekken-pelisarjan Jin Kazama) tai joissain tapauksissa siroja ja jopa kauniita (esimerkiksi Guilty Gear-sarjan Ky Kiske).

Will Burns puhuu blogiartikkelissaan siitä, miten (nais)hahmojen esineellistämistä - esimerkkinä on oiva kuva Tera-nettiroolipelin naishahmosta, jonka varustus on sitä paljastavampi, mitä korkeamman tason varustus on kyseessä - ei voida pitää seksisminä, sillä myös miespuoliset hahmot saavat usein osansa esineellistämisestä luettelemieni esimerkkieni tavoin. Kyse ei Burnsin mukaan ole siis seksismistä vaan stereotypioista: miehet tihkuvat testosteronia eli ovat supervahvoja lihaskimppuja, ja naiset puolestaan estrogeenia eli ovat uhkeita ja hoivaajia.

Myös World of Warcraftin maailmassa mieshahmot ovat tunnetusti erityisen lihaksikkaita ja naishahmot muodokkaita - miespuoliset hahmot muistuttavat Arnold Schwarzeneggeria ja naishahmot keikistelevät minihameissaan, kuten Mark Milian toteaa artikkelissaan. Heinäkuussa 2014 julkaistussa artikkelissa pohditaan, saavatko WoWin naishahmot viimein enemmän vaatteita päälleen. En ole pelannut uusimpia WoW-laajennuksia, joten en osaa sanoa, että näin olisi ainakaan tapahtunut.

Sen sijaan tulevan Warcraft-elokuvan ohjaaja Duncan Jones toteaa Timen haastattelussa, etteivät WoWin naishahmot tarvitse "lutkamaisia asuja", vaan jokainen saa pukea hahmolleen mitä tahtoo. Jones korostaa, että WoWia ovat aina pelanneet useammat naiset kuin monia muita pelejä, ja että WoW-yhteisö on ottanut naiset aina hyvin vastaan. Myös tulevaa elokuvaa tehdessä Jonesille on ollut tärkeää säilyttää tasapaino ja sisällyttää elokuvaan myös avainasemassa olevia naishahmoja.


Stereotypiohin nojaava suhtautuminen näkyy WoW-yhteisössä miesten pelatessa naishahmoilla: Victoria McNally kertoo artikkelissaan amerikkalaistutkimuksesta, jossa seurattiin 375 WoWin pelaajaa. Miehistä noin 23 prosenttia pelasi naishahmoilla, kun taas naisista vain seitsemän prosenttia pelasi mieshahmoilla. Naispuolisilla hahmoilla pelaavat miehet käyttäytyivät tutkimuksen mukaan aivan eri tavalla kuin naishahmoilla pelaavat naiset. Tämä ilmeni hahmojen tavasta liikkua: naisina pelaavat miehet liikuttivat hahmojaan taaksepäin useammin ja pitivät enemmän etäisyyttä muihin pelaajiin, käyttivät paljon enemmän hymiöitä, tekivät paljon viehättävämmän näköisiä hahmoja ja hyppivät ympäriinsä enemmän kuin naispelaajat hahmoillaan. Hyppimistä oli 116 keraan enemmän kuin naispelaajilla. Tällä saattettiin tutkijoiden mukaan hakea muiden pelaajien huomiota.

Miespelaajat saattoivat tutkijoiden mukaan ajatella, että heitä kohdeltaisiin paremmin jos he pelaisivat naisina - tämä ajatuskulku on siinä mielessä huvittavaa, kun miettii, miten naisia nettipeleissä yleensä kohdellaan. Tästä ilmiöstä oli paljon puhetta kurssimme luennoilla ja konferenssissa, sillä tyypillisestihän naisia pidetään automaattisesti huonompina pelaajina. "Girl's luck", "Tits or GTFO" ja muut naisia vähättelevät termit ja käytännöt ovat WoWissakin arkipäivää, kuten konferenssissa totesimme. Tutkimuksessa todettiin, että miehet käyttivät sellaisia strategioita, joiden mukaan he olettivat naisten käyttäytyvän, mutta nämä strategiat eivät kuitenkaan vastanneet lainkaan naisten käytöstä. Sukupuoli on siis vahva sosiaalinen kategoria ja sitä voidaan ilmaista monin tavoin. Tutkimuksessa käsiteltiin kuitenkin vain kahta sukupuolta, mikä on sinänsä sääli, sillä WoW-yhteisöstä löytyy muidenkin sukupuolien edustajia.

Ted Lee käsittelee blogimerkinnässään samaa kuin minäkin tässä yritän: miksi miehet pelaavat jatkuvasti naisina. Hän mainitsee pöytäroolipelit, Dungeons and Dragonsin, ja juuri murrosikään tulleen pojan, joka ensin pelaa väkivaltaisella, supermaskuliinisella hahmolla, joka on puoliksi lohikäärme, ja seuraavaksi muodonmuuttajalla, joka ottaa useimmiten naisen hahmon. Nuori pääsee kokeilemaan vielä outoja sukupuolen rajoja ja viihtuu molempia hahmoja pelatessaan - hän pitää kuitenkin enemmän muodonmuuttaja-hahmosta, sillä sitä pelatessaan hänellä on enemmän vapauksia ja mahdollisuuksia. Puolilohikäärme ei voi vietellä ja huijata vastustajia samalla tavalla kuin muodonmuuttaja. Lee kuvaa myös sitä, miten WoWin ja vastaavien MMO-pelin (engl. Massively Multiplayer Online) maailmassa miespuoliset hahmot ovat melko yksiulotteisia: WoWissa lähes kaikki mieshahmot muistuttavat ruumiirakenteeltaan kaappimaisia portsareita, jotka lyövät ensin ja kysyvät vasta sitten. Naishahmona voi Leen mukaan ilmaista enemmän tunteitaan ja kehittää hahmosta muutakin kuin tappokoneen. Leen itsensäkin on ollut helpompi pelata monipuolisemmin naishahmona.

Merkinnässä mainitaan myös Leigh Alexander, joka kertoo artikkelissaan miten Persona 3 Portable -pelissä pääsee ensimmäistä kertaa Persona-pelien historiassa pelaamaan itse naishahmoa. Pelaajahahmo on aina alussa tyhjä taulu, tabula rasa, joka jungilaisen psykologian periaatteiden mukaisesti omaksuu erilaisia rooleja eri tilanteissa. Kun pelaaja pääsee naisen rooliin, saattaa pelikokemus muuttua edellisiin sarjan peleihin verrattuna, sillä naisena on vaikeampi tehdä aggressiivisia valintoja. Mieshahmoa pelatessa on Alexanderin mukaan helpompi olla "tunteeton tappaja", kun taas naishahmoa pelatessa tekee itse pelissä empaattisempia valintoja, vaikka hahmoa kehittäisikin vahvemmaksi.

Voidaan siis ajatella, että miehet eivät pelaa naisina pelkästään ulkonäkösyistä. Pelatessaan naisina pääsevät ilmaisemaan empaattisempaa puoltaan ja nauttimaan pelistä muutenkin kuin lahtaamalla hirviöitä. Tuskin kaikki miehet sentään pelaavat naishahmoja vain saadakseen huomiota ja ilmaista kultaa, vaikka Battle.netin foorumilla tämä argumentti nostaa päätään aina silloin tällöin.

Lähteet:
  • Kuvat:
http://images.mmosite.com/my/upload/e6/f5/mikanagi/09/0207/2009020790636_858.png
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgWmRDO5zid4ch9KiU3k2BsKOLKriddOV79JChX50loWY8EUO6MKy-jQ1Wt70UWIPhBgwr3WIgTLw6pXtvTGoQvyJSxtwBZRQtglfrpnFHs3KD3JIErEqmq5SeKEXF8uomaXQObD9XHOEhJ/?imgmax=800
  • Artikkelit ja muut tekstit:
http://tekken.wikia.com/wiki/Jin_Kazama
http://guilty-gear.wikia.com/wiki/Ky_Kiske
http://cityofnidus.blogspot.fi/2014/10/unrealism-sexism-in-video-games.html
http://www.bloomberg.com/news/2014-07-17/world-of-warcraft-s-hyper-sexualized-orcs-may-finally-get-more-clothing.html
http://time.com/3954154/duncan-jones-warcraft-movie-female-characters/
http://www.themarysue.com/male-gamers-female-avatars/
https://cohabitationchronicles.wordpress.com/2010/07/29/gender-roles-and-video-games-or-why-do-guys-play-as-girls-all-the-time-online/
http://kotaku.com/5598679/what-i-discovered-from-gaming-like-a-girl
http://eu.battle.net/wow/en/forum/topic/7669137151

PS. Merkintäni meni kirjoittamisvaiheessa aluksi aivan aiheen vierestä, joten jouduin poistamaan pitkän pätkän ja kirjoittamaan uudestaan. Jos tämä merkintä ilmestyi blogiin aivan liian myöhään, niin kertokaa mitä minun pitää tehdä, oi ohjaajat!

1 kommentti:

Sara Loppi kirjoitti...

Paljon asiaa ja monta sellaista puolta maailmaan, jonka olen tuntenut nyt kolmisen vuotta, mitä en ole tullut edes ajatelleeksi. Itse naispelaajana en tietenkään tiedä miesten suhtautumisesta hahmojen sukupuoleen paljoa. En yleensä keskustele pelin sisällä kuin pelin ulkopuolella tapaamieni ystävien kanssa, joten suuri osa netin keskustelu kulttuurista peliin liittyen on päässyt korvien ohi.

Joskus olen asiasta iloinen ja joskus huomaan, etten ymmärrä mitä itse pelin chattipalstalla puhutaan, koska täydellinen ajassa elämisen puutteen aiheuttama kielimuuri. Pidän sukupuolirroleja pelien maailmoissa aina jonkin tasoisena rasitteena, todistetusti en ole yksin. Olivat ne pelaajan omaan sukupuoleen liittyviä tai sitten pelihahmojen sukupuoleen kiinnitettyjä. Nukun yöni paremmin näin.

Sain taas muistutuksen siitä, miten miespelaaja voi kokea rasitteita myös. Se on surullista, miten kumpikin osapuoli tanssii saman ongelman ympärillä, eikä ojenna kättä yhteistyöhön sen suhteen, että maailma muuttuisi. Ainakaan ilman vuosikymmenien taisteluita. En sano tällä mitään, tiedän, mutta kiitän muistutuksesta.