Fanituotannosta puhuessa keskitytään usein käsittelemään
fanifiktiota ja fanitaidetta, jotka ovat nousseet jo hyvinkin
tunnetuiksi fanituotannon muodoiksi. Muut fanituotannon muodot jäävät
monesti vain sivumaininnaksi ja niiden olemassaolon tiedostaviksi
huomautuksiksi, mutta lähempään tarkasteluun nämä muodot
pääsevät vain harvoin. Kuten esimerkiksi Matt Hills on kirjoittanut,
mimeettinen eli jäljittelevä fanituotanto jää usein
transformatiivisen jalkoihin akateemisessa tarkastelussa. Meille
fandomeissa liikkuville nämäkin fanituotannon muodot ovat
arkipäiväisempiä, ja kytkeytyvät fanittamiseksi siinä missä
muutkin, enemmän tutkitut tavat.
Cosplayn eli costume playn eli kotoisammin pukuilun perusytimessä on
fiktiivisen hahmon ulkonäön jäljittely, joka kumpuaa yleensä
hahmoon kohdistuvasta fanittamisesta, jolloin se todellakin asettuu
yhdeksi fanituotannon muodoksi. Toki tämä ei ole cosplayn koko
totuus, sillä ainakin Suomessa harrastus on kasvanut jo liian
suureksi ja omanlaisekseen ilmiöksi mahtuakseen enää puhtaasti
sivumaininnaksi fanituotannosta puhuessa. Koska cosplayssa on
kuitenkin aina kyse hahmon jäljittelystä ja todellisuuteen
tuomisesta, fanitutkimus tarjoaa sen tutkimiseen parhaat työvälineet.
Cosplay vaatii aina fiktiivisiä hahmoja toteutuakseen, jolloin
cosplayaajan ja kohdehahmon välillä on aina jonkinlainen suhde,
jonka lähestyy faniutta siinä määrin että se on helppoa lukea
tällaisen suhteen kautta.
Cosplayssa voi myös nähdä paljon sitä uudelleenluontia josta
fanifiktiota ja fanitaidetta ylistetään, mutta erityisesti media
keskittyy cosplayn spektaakkelimaisuuteen ja visuaaliseen arvoon,
jolloin harrastus näyttäytyy usein vain "hassuina vaatteina"
(esimerkiksi näin,
näin tai näin).
Tämä hassuihin vaatteisiin pukeutuminen kuitenkin tarkoittaa satoja
päätöksiä, joita cosplayaajat tekevät pukujäljitelmiä
rakentaessaan, materiaalivalinnoista valmiin puvun esittelemisen
keinoihin, jotka kaikki rakentavat heidän tulkintaansa hahmosta.
Materiaaleja valitessaan cosplayaaja esimerkiksi tekee tulkintoja ja
päätöksiä siitä, sitooko cosplaytaan todellisen maailmamme
historiallisiin konteksteihin vai pyrkiikö jäljittelyyn pelkän
ulkonäön perusteella. Tämä vaatii usein hyvinkin tarkkaa
lähdeteoksen lähilukua ja päätösten tekemistä: voisivatko
esimerkiksi Avatar: The Last Airbender -sarjan hahmot käyttää
polyesterivaatteita? Onko sarjassa koskaan öljypohjaisista
jalosteista valmistettuja tuotteita, ja olisiko uskottavaa että
sellaisia kyseisessä maailmassa olisi? Ja toisaalta, välittääkö
cosplayaaja siitä?
Cosplayaajien ja larppaajien selkein ero on hahmossa olemisessa:
siinä missä larppaajat ovat hahmossaan "sisällä" pelin
aikana, cosplayaajat harvemmin omistautuvat hahmonsa esittämiselle
tässä määrin. Useimmiten cosplayaajat varsinaisesti esittävät
hahmojaan ainoastaan kuvissa ja kilpailuissa, joissa suoritukseen
kuuluu esitysosuus, tai viime vuosina suosita saaneissa
cosplay-musiikkivideoissa. Näissä kaikissa cosplayaaja kuitenkin
tuottaa tulkintoja kohdehahmostaan: erityisesti kilpailuesityksissä
ja musiikkivideoissa cosplayaajat joko luovat uudelleen kohtauksen
lähdeteoksesta tai rakentavat kokonaan uuden pienoisnäytelmän,
jossa kertovat haluamansa tarinafragmentin hahmoistaan. Nämä ovat
verrattavissa suoraan fanifiktioon, jossa toteutetaan samanlaisia
tekstuaalisia uudelleenluonteja. Cosplayaajat pyrkivät esityksissään
kuvastamaan hahmoaan ja tämän lähdeteoksessa kokemaa tarinaa, tai
luomaan uusia luentoja esimerkiksi tuomalla esitykseen lähdeteoksesta
poikkeavia parituksia, jolloin esitys lähentelee fanifiktiosta
tuttua tapaa parittaa hahmoja canon-suhteiden ulkopuolelta. Esitysten
arviointiperusteisiin kuuluu usein hahmouskollisuuden arviointi, joka
painottuu hahmojen toiminnan ja eläytymisen arviointiin: kuinka
hyvin hahmoa esitetään? Aivan kuten fanifiktiota lukiessa,
cosplayaajan esitystä katsoessa voi arvioida kuinka hyvin
kirjoittaja/cosplayaaja onnistuu tuomaan lähdeteoksessa esiintyvän
hahmon luonteen esille.
Cosplay on helppo ymmärtää naamiaisasujen kautta, mutta lopulta
kyse on huomattavasti intensiivisemmästä suhteesta kohdehahmon
jäljittelyyn, missä hahmosta tuotetaan uusia tulkintoja koko
cosplay-prosessin aikana, tavalla joka heijastelee muitakin
fanituotannon aloja. Mielenkiintoista on myös se, kuinka samalla
cosplayaaja tuottaa myös uusia tulkintoja itsestään: suhde
cosplayaajan ja hahmon välillä on vahva, ja cosplayaaja kokee
prosessissa itseään hahmonsa kautta (kts. Rönkkö 2014), jolloin cosplay on myös
osa identiteettityötä.
Kuten esitin edellä, cosplayn asema fanituotantona on kuitenkin
hivenen kyseenalainen, ainakin suomalaisessa cosplay-yhteisössä tai
“skenessä”. Fanittaminen on toki cosplayaajien valintojen
ytimessä kun puhutaan siitä prosessista, missä cosplay-pukuja
valmistetaan ja käytetään, mutta laajemmin katsottuna itse
cosplaysta toimintana, yhteisön rakentaja ja identiteettityön
välineenä on tullut se varsinainen fanittamisen kohde, joka sitoo
ihmisiä yhteen. Cosplayaaja-identiteetti seuraa harrastajaa
fandomista toiseen, ja cosplay asettuu pääasialliseksi
“keskuspisteeksi” nörtti-identiteetissä. Cosplay ei sido
tiettyyn sarjaan, genreen tai mediumiin lähdeteosten pohjalta,
jolloin se voi toimia ihmisiä yhdistävänä tekijänä ja
yhteenkuuluvuuden tuottajana.
Toisaalta cosplay houkuttelee puoleensa harrastajia hyvin erilaisista
lähtökohdista. Monimateriaaliseen käsityöhön perustuva harrastus
on ehkä kevyemmin nörtti-identiteettiin tai fandom-kulttuuriin
muutoin kiinnittyvälle, mutta haastavista käsitöistä
kiinnostuneelle harrastajalle oivallinen tapa päästä toteuttamaan
itseään. Nörtteyden voi nähdä ehkä pikemminkin sivutuotteena,
joka ei välttämättä ole edes osa harrastajan omaa
identiteettimäärittelyä, mutta assosiaation kautta muodostuva
määritelmä, johon harrastaja tulee asetetuksi muiden toimesta.
Tällöin tulee imaistuksi mukaan nörtteyden piiriin, vaikka ilman
cosplayta ei välttämättä kokisi olevansa kovin vahvasti mihinkään
yksittäiseen fandomiin tai ilmiöön kiinnittyvä. Fandomin
toiminnot, kuten tapahtumissa käyminen tai fanituotanto, muodostavat
ulospäin näkyvää nörtteyden esitystä, vaikka tekijän intentio
ei varsinaisesti olisikaan esittää nörtteyttään, tai kiinnittyä
tietynlaiseen ryhmään.
Cosplayaajien lähtökohtien ollessa erilaisia myös motivaatiot
cosplayn tuottamiseen ja prosessiin ovat erilaisia. Usein cosplay on
nähty enemmänkin tapana tuoda esille rakkautta hahmoa kohtaan,
mutta cosplayaajalle, jolle monimateriaalinen käsityö ja cosplay
itsessään ovat fandom, prosessi voi käynnistyä hyvin erilaisista
lähtökohdista. Tällöin itseasiassa hahmon puku on se, johon
huomio kiinnittyy, ja johon intensiivinen suhde luodaan. Hahmon
luonne ja tarina voivat muuttua toissijaisiksi, ja tämän
vaatetuksesta tulee pääasiallinen kohde, jota lähdetään
tavoittelemaan. Toisaalta, hahmojen vaatetus kertoo hahmosta aina
jotain, jolloin hahmon luonne tulee mukaan cosplayn prosessiin,
halusipa cosplayaaja sitä tai ei. Myös esittääkseen hahmoaan
uskottavasti kuvissa tai lavalla, cosplayaajan on jollain tavoin
selvitettävä hahmon taustoja, jolloin trooppimaiset valinnat
hahmosuunnittelussa auttavat cosplayaajaa. Koska tällaisessa
cosplayprosessissa vaatetus menee hahmon edelle cosplayaajan
suhteessa kohteeseensa, liikutaan jo epätyypillisillä vesillä
puhuttaessa fanituotannosta ja fanitutkimuksesta. Toisaalta,
fiktiiviset maailmat, teokset, hahmot ja fandomit eivät koskaan
siirry kokonaan pois cosplaysta, vaikka etäännyttäisiin kuinka
kauas varsinaisesta fanituotannosta, ja näin cosplayta on hankala
lukea puhtaasti ilman tätä näkökulmaa, ja näin fanitutkimus on
tarjoaa erinomaisen välineet myös cosplayn tutkimiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti