"Location sometimes becomes a
character”, toteaa apulaisseriffi Hawk (tai vaihtoehtoisesti hänen
näyttelijänsä) tässä makupalassa Twin
Peaksin kahdenkymmenenviidenkuuden vuoden tauon jälkeen
käynnistyvästä kolmannesta tuotantokaudesta. ”Can't put my finger on how I
would describe it”, Hawk jatkaa. ”It just touches something in the psyche. It's
almost like being in a moving painting.”
Video ei kerro paljoakaan siitä, mihin
suuntaan 90-luvun alun kulttisarjaa tullaan sen uudella kaudella viemään, mikä
ei toki pahemmin yllätä. Tämä ei kuitenkaan ole postaus Twin Peaksista. Halusin jakaa Hawkin viisaat sanat kanssanne siksi,
että ne kiteyttävät mielestäni jotakin hyvin keskeistä nörttikulttuuriin ja
nörttiyteen liittyen. Nörttiyttä on monenlaista, kuten nörttikulttuurin
kurssilla on useaan otteeseen saatu todeta. Myös yhtäläisyyksiä kuitenkin
löytyy. Oli kyse sitten scifin ja fantasian suurkuluttamisesta,
roolipelaamisesta, cosplaysta tai melkein mistä hyvänsä kurssilla tähän
mennessä esiin tulleesta, pyörii nörttiys nähdäkseni pitkälti fiktiivisten maailmojen
ympärillä.
Fantasianörtti spekuloi fanittamansa
fantasiamaailman tulevaisuudennäkymiä, analysoi sen eri osasten geopoliittista
asemaa toisiinsa nähden ja opiskelee kieliä, joiden osaamista harva rekrytoija
osaa työhaastattelun yhteydessä koetella, vaikka kuinka haluaisi. Cosplay-harrastaja
pukeutuu henkilöhahmoksi, joka kuuluu lähtökohtaisesti omaan tarinamaailmaansa.
Roolipelit perustuvat siihen, että pelaajat sitoutuvat pienen hetken ajaksi eläytymään
osaksi fiktiivistä, tavalla tai toisella tämänhetkisestä reaalimaailmastamme
poikkeavaa maailmaa. Puhun reaalimaailmasta sen sijaan, että puhuisin
todellisesta maailmasta, sillä en halua väittää fiktiivisten maailmojen olevan
jotakin muuta kuin todellisia ja olemassa. Olemassaolon muotoja vain on
erilaisia. Edellä mainitut esimerkit ovat vain… no, esimerkkejä ja
sellaisinakin karikatyyrinomaisia, mutta uskon, että pointtini tuli selväksi.
Nörttiys on muutakin kuin fiktiivisiä maailmoja, mutta fiktiiviset maailmat
ovat osa nörttiyttä.
Monilla lienee kokemusta siitä, miltä
tuntuu löytää uusi fantasia-, scifi- tai muuten vain kiehtova tarinamaailma,
joka kummittelee mielessä vielä pitkään sen jälkeen, kun viimeinen kirjansivu
on käännetty tai elokuvan lopputekstit rävähtäneet televisionnäytölle.
Pelitunteja Skyrimin parissa kertyy
kertymistään ihan jo siitä syystä, että pelin maailmassa on niin paljon
nähtävää ja koettavaa, että on äärettömän helppoa unohtua tutkimaan
kiinnostavia paikkoja, katselemaan maisemia tai vaikka ihastelemaan tähtiä
tuntikausiksi. Onhan se maaginen tunne, kun huomaa ensimmäistä kertaa taittavansa
taivalta kahden kuun valaisemassa yössä.
Fiktiivisissä maailmoissa on voimaa. Ne
ovat merkittävä osa mitä tahansa kertomusta henkilöhahmojen ja juonenkäänteiden
ohessa. Toisaalta, tietynlaiset henkilöhahmot ja tarinalliset elementit ovat
mahdollisia juuri sellaisina kuin ovat nimenomaan suhteessa omaan maailmaansa
ja sen erityisyyteen. Sen takia pidän monesti mielekkäämpänä tarkastella
henkilöhahmoja ja tapahtumia osana omaa omaehtoista maailmaansa sen sijaan että
pyrkisin vertailemaan niitä omassa reaalimaailmassamme vallitseviin normeihin
ja lainalaisuuksiin. Toisinaan fiktiivisestä maailmasta tulee henkilöhahmo, kuten
Hawk (tai ihmisolento, joka erehdyttävästi muistuttaa Hawkia) yllä mainitsee.
Jos minun täytyisi määritellä Twin
Peaksille yksi ainoa päähenkilö, se ei olisi Dale Cooper, eikä oikeastaan edes
Laura Palmer. Se olisi Twin Peaksin
kaupunki itsessään. Siitä huolimatta fiktiivisen maailman kutsuminen
henkilöhahmoksi tuntuu kenties jopa hieman yksinkertaistavalta. Maailma ei ole
staattinen, vaan elää ja liikkuu siinä missä henkilöhahmokin. Se kuitenkin toimii
eri tavalla kuin inhimillinen toimija, sillä sellainen se ei ole. Se on toimija,
muttei inhimillinen.
Fiktiivinen maailma ei myöskään toimi
samalla tavoin kuin oma maailmamme, eikä sen tarvitsekaan toimia. On
esimerkiksi varsin tyypillistä, että fiktiivisen maailman moraalisäännöt
poikkeavat merkittävästi siitä, mitä olemme tottuneet pitämään oikeana tai
vääränä. Hyvin usein käy kuitenkin niin, että kohdatessaan uuden maailman ja
syventyessään sen erityispiirteisiin ihminen oppii pikkuhiljaa kyseisen
maailman tavoille. Muistan elävästi, kuinka erikoiselta Cercei ja Jaime
Lannisterin välinen suhde minusta tuntui alkaessani katsoa Game of Thronesia joitakin vuosia sitten. Nyt viisi kautta
myöhemmin minun on vaikea nähdä, mikä siitä teki mielessäni niin kovin kummallista,
sillä kyseisen maailman kontekstissa ongelman ydin ei ole suhteen insestisyys (joka
on arkipäivää, vaikkei täysin hyväksyttyä), vaan lähinnä se, mitä se saattaa aiheuttaa
kruunun perimysjärjestykselle.
Toisinaan nämä maailmojen väriset erot
myös johtavat meidät suurien moraalisten ongelmien äärelle, kun huomaamme esimerkiksi
tietyn televisiosarjan kontekstissa pitävämme oikeana tai välttämättömänä
jotakin sellaista, mikä ei muutoin tulisi mielestämme kysymykseenkään. Hyvänä
esimerkkinä tästä toimii The Walking Dead.
Koen tässä vaiheessa tarpeelliseksi ilmoittaa, että seuraavat virkkeet sisältävät
spoilereita sarjan neljänneltä kaudelta, joten voit halutessasi hypätä suoraan
seuraavaan kappaleeseen. Kun pieni tyttö tappaa sisarensa muuttaakseen tämän
zombieksi ja osoittaakseen siten muille elävien kuolleiden olevan vain
erilaisia ihmisiä, väärinymmärrettyjä, eräs sarjan vakiokasvoista ymmärtää,
että tyttö on liian vaarallinen muiden ihmisten seuraan. Hän ei keksi muita
keinoja ratkaista ongelma kuin ampua tyttöä päähän, tunnontuskien saattelemana
luonnollisesti. Harva pitää lapsen ampumista hyväksyttävänä tekona. The Walking Deadin karuun maailmaan tutustunut
katsoja kuitenkin ymmärtää, miksi tyttö kuoli. Hän ymmärtää sen riippumatta siitä,
miten hän asiaan suhtautuu. Voi kuinka monesti fiktiivinen maailma tapahtumineen
onkaan saanut minut pohtimaan pääni puhki kysymyksiä, joita en ehkä muutoin
tulisi ajatelleeksi. Oliko näin todella tapahduttava? Miten olisin itse vastaavassa
tilanteessa toiminut? Mitä tehdä, kun kaikki ratkaisut ovat huonoja?
Fiktiivisen maailman kokeminen on samalla siihen eläytymistä – sulautumista osaksi
maailmaa, vaikka vain pieneksi hetkeksi.
Itse tunnustaudun (ainakin hetkittäin) pesunkestäväksi
eskapistiksi. En näe sitä negatiivisena asiana. Fiktiiviset maailmat voivat
olla hyvin monisyisiä kokonaisuuksia ja kietoa yhteen valtavan määrän merkityksiä.
Ei ole mikään ihme, että ne vetävät ihmisiä puoleensa ja saavat aikaan nälän,
joka vaatii toimenpiteitä. Hyvä kirja, sarja tai peli saattaa päätyttyään jättää
jälkeensä tyhjän olon. Onneksi nörttikulttuuri tarjoaa keinoja tyhjiön
täyttämiseksi. Fiktiivinen maailma voi toisinaan vaikuttaa myös siihen, miten
ihminen tarkastelee omaa ympäristöään. Esimerkiksi Assassin’s Creed –rupeaman jälkeen jokainen talo, puu ja
lyhtypylväs alkaa helposti muistuttaa potentiaalista kiipeilytelinettä. Kävin
viime kesänä Firenzessä ensimmäistä kertaa elämässäni, mutta onnistuin siitä
huolimatta kokemaan voimakkaita nostalgian tunteita tarkastellessani kaupungin kattoja
tuomiokirkon tornista käsin. Fiktiivisen maailman vaikutus voi yltää reaalimaailmaan
myös epäsuorasti. Katsottuani Twin
Peaksia intensiivisesti noin viikon ajan, huomasin yliopistolta
iltahämärissä kotiin talsiessani, että asiat, joita en välttämättä ollut
aikaisemmin edes noteerannut, tuntuivat yhtäkkiä tavattoman oudoilta ja
ihmeellisiltä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti