Kummassakin sarjassa on upea dialogi, viittauksia
popkulttuuriin, moniulotteiset hahmot ja koukuttava juoni. Lisäksi kumpikin
sarja pyöri 2000-luvun alussa, lopetettiin, mutta on saanut myöhemmin jatkoa
elokuvan, kirjojen tai uuden kauden muodossa. Näiden sarjojen ylösnousemus (jossa
kesti enemmän kuin kolme päivää) oli laajasti fanien, kuin myös sarjojen
alkuperäisten tekijöiden ansiosta. Molemmat sarjat ovat elävä esimerkki
faniuden voimasta.
Palataan kuitenkin aluksi hieman taaksepäin, sillä fanien
voima ei estänyt sarjojen lopettamista. Kun fanit saivat tietää Veronica
Marssin lopettamisesta, he organisoituivat ja alkoivat lähettää Mars patukoita
ja vaahtokarkkeja CW yhtiölle tuodakseen esille sarjan katsojamäärän, ja täten muuttaa sarjan
lopettamispäätöksen. Valitettavasti lopettamispäätöstä ei peruttu, ja Veronica
Mars päättyi kolmanteen tuotantokauteen. Gilmore Girls taas pyöri seitsemän
kautta ja oli kriitikkojen pitämä, mutta sarja päätettiin lopulta lakkauttaa rahan/muiden sarjojen takia,
jotka laitettiin etusijalle. Lyhyesti: Gossip Girl yms. korvasi Gilmore
Girlsin.
Fanit eivät kuitenkaan lakanneet fanittamasta sarjojen
lopettamisen jälkeen. Vuosikausien ajan fanit toivat jatkuvasti esille nämä
sarjat, ja kysyivät, onko mitään mahdollisuutta tuoda näitä sarjoja takaisin. Jatkuva
”ei” sanan kuuleminen ei lannistanut faneja, vaan he kysyivät näitä kysymyksiä
uudestaan ja uudestaan. Tämä kertoo jo
jotain sarjojen luomasta vaikutuksesta faneihin (ja syyksi miksi sinun kannattaa
katsoa nämä kaksi sarjaa, jos et ole vielä sitä tehnyt).
Fanien jatkuva fanitus ei jäänyt huomaamatta, mutta heidän
ääniä ei kuultu tavanomaisten TV-yhtiöiden puolelta. Veronica Mars sai jatkoa kirjojen
kautta, ja lopulta 2014 kickstartterin kautta fanit saivat jatkoa Veronica
Marssille elokuvan muodossa. Gilmore Girls saa taas jatkoa neljän jakson verran
Netflixissä, ja tätä uutta kautta kuvataan juuri tällä hetkellä. Fanien
keskuudessa on jo pitkään odotettu mitkä olivat Gilmore Girlsin alkuperäisen
luojan neljä viimeistä sanaa, jotka hän ajatteli olevan sarjan viimeiset sanat
(alkuperäinen luoja ei ollut enää viimeisellä kaudella mukana sarjassa). Fanien
odotus palkitaan piakkoin, mutta se on ollut pitkä ja kivinen tie, jolle ei
ollut näkyvissä minkäänlaista maalia.
Olisiko näiden sarjojen eräänlaista uudelleentuloa tullut
ilman aktiivista faniyhteisöä? Vastaus on melko selvä ei. Jatkuvalla
fanittamisella on siis olemassa hyötyjä, mutta välttämättä niitä ei ole
nähtävissä kuin vasta usean vuoden päästä, jos silloinkaan. Tässä tapauksessa
fanit toivat jatkuvasti esille kysynnän näille tv-sarjoille. Kysyntä ei
kuitenkaan aina riitä. Veronica Marsin elokuvan tekeminen vaati fanien
osallistumista elokuvan kustannuksiin ennen kuin elokuvalle annettiin vihreää
valoa studion toimesta. Fanit jotka lahjoittivat rahaa, saivat elokuvan DVD:n,
ja rahasummaa vastaavan muunlaisen palkkion. Suurimman rahasumman lahjoittaneet
fanit pääsivät osallisiksi elokuvan kuvauksiin henkilöhahmoina. Fanien tuli
osoittaa intohimonsa sarjaan rahallisesti, ennen kuin heidän tuottama kysyntä
otettiin todesta.
Gilmore Girlsseillä oli taas erilainen tie. Netflix luo omaa
polkuaan elokuvien ja tv-sarjojen saralla, joten Gilmore Girlsien uusien
jaksojen tilaaminen ei tunnu kaukaa haetulta Netflixin luomaan imagoon nähden. Netflixin
päätökseen on kuitenkin varmasti vaikuttanut Gilmore Girlsien laaja olemassa olevan
fanimäärä kuin myös se, että Netflix latasi Gilmore Girlsien aikaisemmat kaudet
Netflixiin, mikä herätti uusien fanien muodostumisen ennen kuin tiedot uusista
jaksoista tulivat. Netflixissä huomattiin/testattiin sarjan kysyntä, mikä
mielestäni johti uusiin jaksoihin/kauteen.
Sarjojen uudelleentulemiset kuitenkin herättävätkin kysymyksen
fanien voimasta: Onko fanien voima nähtävissä vain sarjojen lopettamisen
jälkeen?
Ei ja kyllä. Esimerkiksi nykyisiä sarjoja ajatellen sosiaalinen media tarjoaa uudenlaisen aspektin katsojamäärien tarkasteluun. Mitä enemmän sarjasta puhutaan sosiaalisessa mediassa sen parempi. Tämä tuo mitattavia tilastoja studioiden pomoille sarjojen elinvoimaisuudesta ja kiinnostavuudesta katsojamäärien lisäksi. Mikäli luvut eivät ole kohdillaan, niin se saattaa johtaa hyvin luultavasti sarjan lopettamiseen. Sarjan äänekäs fanittaminen siis kannattaa.
Ei ja kyllä. Esimerkiksi nykyisiä sarjoja ajatellen sosiaalinen media tarjoaa uudenlaisen aspektin katsojamäärien tarkasteluun. Mitä enemmän sarjasta puhutaan sosiaalisessa mediassa sen parempi. Tämä tuo mitattavia tilastoja studioiden pomoille sarjojen elinvoimaisuudesta ja kiinnostavuudesta katsojamäärien lisäksi. Mikäli luvut eivät ole kohdillaan, niin se saattaa johtaa hyvin luultavasti sarjan lopettamiseen. Sarjan äänekäs fanittaminen siis kannattaa.
Gilmore Girls, Veronica Mars ja X-files ovat esimerkkejä
fanien voimasta sarjojen lopettamisen jälkeen. Näillä sarjoilla oli laaja fanijoukko,
joka oli hyvin aktiivinen vuosienkin jälkeen. Fanius ei siis koskaan loppunut sarjan loppumisen jälkeen.
Tuo yllä olevan linkin sarjakuva esittää hyvän pointin faniudesta. Voiko jotain
lakata fanittamasta? Itse yritän kovasti lakata fanittamasta erästä nimeltä
mainitsematonta sarjaa, mutta en ole vielä onnistunut siinä. Muutaman fanittamani
sarjan/kirjasarjan olen unohtanut kokonaan, joten näiden kanssa voisin sanoa
onnistuneeni faniuden lopettamisessa. Tämä tosin kertoo, kuinka investoitunut
olin näihin sarjoihin, että kerkesin jo unohtaa niiden olemassaolot.
Alkuperäiseen kysymykseeni palaten (Onko fanien voima nähtävissä
vain sarjojen lopettamisen jälkeen?) voisin sanoa, että tämä riippuu, minkälaisesta
voimasta puhutaan. Mikäli tavoitteena on tähdätä sarjan uudelleentuloon, uusin
jaksoin tms., niin tähän on onnistunut vain harva. Xena soturiprinsessa on yksi
sarjoista, joka nousee aina välillä otsikkoihini sarjoista puhuttaessa, muttei
siitä ole vieläkään saatu tuotettua uutta kautta (toivossa on kuitenkin hyvä
elää). Tällainen fanien voiman osoitus vaatii pitkäjänteistä toimintaa, ja
tietoa ettei toiminta aina johda tuloksiin. Koska tämän tyylinen faniuden
voiman osoittaminen vaatii paljon aikaa ja energiaa, niin ongelmana on faniuden
hiipuminen. Joskus (kuten mainitsin aikaisemmin) jonkin tietyn asian
fanittaminen loppuu, kun mielenkiinto sarjaan lakkaa. Fanittamiseen käytetty
energiamäärä menee tällöin yleensä uudelle sarjalle, joka nappaa fanin
mielenkiinnon. Täten sarjat joilla on pitkäjänteisimmät fanit kertovat jotain
näiden sarjojen ainutlaatuisuudesta, mikä taas vaikuttaa fanitoiminnan
pitkäjänteisyyteen. Mikä pysyy paremmin mielessä, säilyy siellä.
Fanit eivät kuitenkaan välttämättä tähtää aina sarjan uudelleentuloon.
Jasminen kirjoitti nettisarjasta fanituotantona. Fanien voima/energia voikin
kohdistua uuden sisällön tuottamiseen, oli se jotain täysin uutta,
fanfiktionia, tai tämä energia voi mennä jonkun sarjan elvyttämisyrityksiin. Fanien
vaikutus riippuu siis siitä mitä fanit tavoittelevat. Mikäli halutaan tuoda
uudelleen joku tietty sarja, niin sarjalle on luotava kysyntä. Mikäli kukaan ei
tee asialle mitään, ilmaise halua uusille jaksoille, niin kysyntää ei ole.
Jatkuva sarjan fanittaminen tuo myös olemassa oleville sarjoille mahdollisuuden
pysyä ilmoilla.
Kysymys fanien voimasta on siis moniulotteinen. Mikäli
voimalla tarkoitetaan vain "ulospäin" näkyvää tulosta eli sarjan uudelleen tuloa,
niin kyseessä ei ole helppo voimannäyte. Sarjoja voi kieltäytyä katsomasta tai
fanittaa halunsa mukaan, mutta mikäli kyseessä ei ole suuren massan
liikehdinnästä, niin silloin asialla ei ole kovin isoa impaktia. Ellei
tietenkin ole miljonääri joka laittaa päättää rahoittaa jonkin sarjan
jatkumista (voin esittää listan sarjoista joille tällaiset rahat voisi antaa).
Sarjojen lopettaminen ei estä faneja fanittamasta sarjaa.
Tästä on esimerkkejä fanifiktion ja muunlaisen fanituotannon tuottaminen. Fanit
voivat liikehtiä ja markkinoida jonkin sarjan puolesta, mutta mikäli sitä ei
tehdä massana, niin kyseinen toiminta ei saa kovin isoa tulosta. Onkin hyvä
huomata fanien liikehdintä ja vokalisaatio eri kanavilla, ja tarjota niille
jokin kanava jota kautta he voivat tehdä vaikutuksen. Tämä kenties selittää
tumblrin ja muiden samanlaisten verkkosivustojen suosion, jossa fanit voivat
jakaa ja keskustella aiheesta kuin aiheesta. Mutta fanit eivät kuitenkaan pääse
vaikuttamaan sarjojen uudelleentuloihin (ellei kyseessä ole edellä mainittu miljonääri).
Sarjojen luojien tulee hyödyntää fanien liikehdintää ja tarjota tämä kanava
heille, jonka taakse fanit voivat organisoitua. Oli kyseessä esimerkiksi
Veronica Marsin tapainen kickstarter. Väitänkin siis, että fanien voima vaatii ukkosenjohdattimen ohjaamaan heidän energian oikeaan kanavaan, jotta fanien
havittelema tavoite täyttyy.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti