Tämä kurssi on ollut itselleni ikään kuin eräänlainen
valmismatka. Pakettiin on kuulunut kaikki mukavuudet ja opastuksellinen sightseeing,
jonka aikana me opiskelijoiksikin kutsutut turistit olemme saaneet tutustua
aiheisiin aina science fictionista fanituotantoon. Oivalluksia ja
inspiroitumista on ollut havaittavissa, mutta kuten valmismatkalla yleensä, on
tämäkin paketti tarjonnut harmittavan kapean näkökulman kohteeseemme eli
nörttiyteen. Ongelmana on, että tällä matkalla useat esiin nousseet asiat ovat
edustaneet juuri sitä ”tavanomaista” nörttiyttä. Ne eivät ole laajentaneet
toivomallani tavalla käsitystäni siitä, millainen on ihminen, joka kutsuu
itseään nörtiksi ja millaisia kiinnostuksen kohteita hänellä on. Sen sijaan ajatus
siitä, että kirja-ja elokuvapinon taakse peittyvä, ruudusta huumaantunut,
tyylitiedoton ihminen on nörtti, on yhä vahvasti pinnalla.
”Nörttiys on avoin ja määrittelemätön käsite.” Lause on
eräänlainen mantra, joka on toistunut yhä uudelleen ja uudelleen matkallamme.
Se on saanut minut pohtimaan sitä, kuinka avointa nörttiys todellisuudessa on.
Nörttiyden sanotaan olevan jonkin asian intohimoista harrastamista, johon
kulutetaan paljon aikaa ja vaivaa. Tämä laaja määritelmä herättää ihmetyksen
aihetta, sillä tyypillisesti nörttiys on mielletty pääasiassa sarjakuva-,
videopeli- ja elokuvaharrastajan etuoikeudeksi. Herää kysymys: miksi ei voisi
olla olemassa kosmetiikka-, urheilu-, muoti- tai puutarhanörttejä? Miksi nörtin
määritelmää ei voida liittää jokaiseen ihmisolentoon, sillä tuskin on olemassa
ihmistä, jolla ei olisi intohimoa? On myös mielenkiintoista, että nörttiyteen
ei ole yleensä yhdistetty sanaa hyödyllisyys. Urheilua, muotia tai
puutarhanhoitoa pidetään yleisesti hyödyllisempänä harrastuksena kuin
sarjakuvien tai videopelien pelausta. Tämä selittyy osittain sillä, että esim.
liikunnalla on tutkittu olevan terveyttä edistäviä vaikutuksia, mikä nostaa sen
arvoa ja näin myös hyödyllisyyttä ihmisten silmissä. Tosin on huomion arvoista,
että nörttiyteen tavallisesti liitetyt harrasteet, kuten videopelien pelaus ja
tietotekninen osaaminen voidaan nähdä erittäin hyödyllisiksi harrastuksiksi
tämän päivän globalisoituvassa ja teknologialla pyörivässä yhteiskunnassa.
Tuhansia katsottuja otteluita, postimerkkejä, läjäpäin uutta
mullistavaa kosmetiikkaa, lanseeraustilaisuuksia, jääkiekkomailoja,
posliininukkeja ja musiikkilehtien vuosikertoja. Sitä kaikkea ja vielä paljon
enemmän on jonkin asian intohimoinen harrastaminen ja keräileminen. Intohimon
ja keräilyn kohteita on lukematon määrä, joten on hieman omituista, että esim.
sarjakuvien, videopelien tai tv-sarjojen harrastaminen liitetään nörttiyteen
huomattavasti oikeutetummin ja useammin kuin muotilehtien keräily tai urheilun
harrastaminen. Onkin kiinnostavaa miettiä, millä tavalla ihminen, joka nauttii
siitä, kun saa katsoa tallentamiaan urheilulähetyksiä nauhalta eroaa ihmisestä,
joka omistaa kaikki Supernaturalin dvd-boksit ja osallistuu internetin
maailmassa keskusteluun tai luo omaa fanifiktiota. Vastaus on yleensä seuraava:
toinen on urheiluhullu ja toinen nörtti. Mutta kysymys kuuluukin miksi näitä kahta
pitäisi oikeastaan erotella?
Yksi selitys voisi olla ajatus, joka tuli esiin jo
ensimmäisellä luennnolla: nörttiys liittyy identiteettiin ja yhteisöllisyyteen.
Ihmisellä on suorastaan pakonomainen tarve kuulua osaksi jotakin ryhmää ja
määritellä itsensä. Olisi mahdollisesti pitkästyttävää, jos kaikki kutsuisivat
itseään samalla ilmaisulla ja näin sen merkitys saattaisi hävitä vähitellen.
Toisaalta herää myös ajatus siitä, että muodin, kosmetiikan tai urheilun
harrastaminen kuuluu liiaksi valtavirtaan ja on siksi turhan ”persoonatonta” täyttääkseen
nörttiyden ääneen lausumattomat kriteerit. Toisin sanoen ei ole tarpeeksi nörttimäistä
kerätä satoja pakkauksia kosmetiikkaa tai osallistua uuden hajuvesimerkin
lanseeraustilaisuuteen tavatakseen merkin keulahahmon. Aivan eri asia sen
sijaan olisi matkustaa toiseen maahan sarjakuvapiirtäjän signeeraustilaisuuteen,
sillä se on nörttiyttä aidoimmillaan. Näiden kahden intohimon toteuttajan
välillä on suuri ero. Vai onko?
Nörttejä on tyypillisesti pidetty erilaisina oman tiensä
kulkijoina, joten voidaanko nähdä todennäköisenä, että nämä sarjakuvista,
elokuvista, video-ja roolipeleistä hullaantuneet sielut ovat osittain itse esteenä
nörttiyden käsitteen laajentumiselle? Mielestäni kyllä ja ei. On selvää, että
suurin osa nörteistä toivoo, että nörttipiirit saisivat lisää jäseniä ja
nörttikenttä laajentuisi uusilla asioilla, sillä se lisäisi mm. erilaisten
tapahtumien, oheistuotteiden ja internetsivustojen määrää. Tämä tarkoittaisi
sitä, että nörttiys muuttuisi vihdoin omituisesta asiasta mielenkiintoiseksi. Siihen
on kuitenkin vielä pitkä matka, sillä näen, että osa nörteistä on edelleen liian
tiukasti kiinni vanhassa nörtin määritelmässä ja ihannoi sitä. Nämä vanhan
polven nörtit saattavat olla salaa jopa peloissaan siitä, että nörttiyden
kerrotaan kasvattavan suosiotaan suorastaan räjähdysmäisesti nykypäivänä. Se nimittäin voi tarkoittaa sitä, että
nörttiydestä tulee liian monen oikeus ja vuosikymmeniä säilynyt käsitys
nörttiydestä saattaa vähitellen muuttua.
Ennakkoluulot uudenlaisia nörttejä kohtaan synnyttävät
kilpailua ja luokittelua nörttien maailmassa. On tavallista, että uusia
nörttejä laitettaan paremmuusjärjestykseen sen mukaan, kuka esimerkiksi on
lukenut arvostetuimpia kirjoja tai pukeutunut persoonallisimpaan asuun. Ei siis
toisaalta ole ihme, että nörtiksi ei lueta tällä hetkellä esim.
muotiharrastajia jos tyypillisemmillä harrastajillakin saattaa ilmetä ongelmia
päästä osaksi nörttiyhteisöä. Tästä luokittelusta hyvä esimerkki ovat mediassakin
esillä olleet nörttitytöt, jotka joutuvat yhä tekemään suuresti töitä saavuttaakseen
kunnioitusta nörttipiireissä.
Mikäli nörttiydestä joskus tulevaisuudessa muodostuu niin
avointa kuin väitetään, tulee siitä osa massakulttuuria ja se ei ole enää
yhteydessä esim. ulkonäköön, it-taitoihin tai sosiaaliseen asemaan. Suuntaus
uudenlaisesta nörttiydestä on jo havaittavissa esim. elokuvissa, joissa ei ole enää
ollenkaan epätavallista, että silmälasipäisen ja sosiaalisesti avuttoman
nörttipojan tilalla on koulun urheilusankari, joka omaa loistavat hakkerointi-taidot.
Yhä tavallisempaa on myös se, että tämä silmälasipäinen nörttipoika on oikea
tyttöjen päiväuni. Tämä uudenlainen nörttiys saattaa tulevaisuudessa olla
kaikkialla, sillä en usko, että on olemassa ihmistä, jolla ei olisi intohimoa,
jota hän pyrkii toteuttamaan kaikin mahdollisin keinoin. Intohimoja vain on
yhtä monta erilaista kuin ihmisiäkin. Kuka tahansa voi siis olla nörtti ja se
saattaa pian olla yhtä tavallista kuin pukeutuminen talvella talvitakkiin.
Kaikki riiippuu vain yhdestä kysymyksestä: ovatko nörtit ja yhteiskunta
valmiita siihen?
Kuva: https://pixabay.com/static/uploads/photo/2013/07/12/14/43/gym-148632_960_720.png, vapaa muokkaamiseen ja käyttöön.
1 kommentti:
Hyvää ja oivaltavaa tekstiäsi lukiessani sekä kurssilla muutenkin olen tullut ajatelleeksi, että nörtti-sanalla on ehkä ainakin kaksi erilaista merkitystä: on nörttejä ilman minkäänlaista etuliitettä - siis ihmisiä, joilla on intohimoinen suhde useaan perinteisesti nörttikulttuuriin kuuluvaan tuotteeseen - ja sitten on -nörttejä, jonkin tietyn asian intohimoisia harrastajia. Puhuit tekstissäsi muun muassa muoti- ja puutarhanörteistä ja siitä, onko heitä ja voiko heidät määritellä nörteiksi.
Olen hiljattain törmännyt ihmisiin, jotka määrittelevät itsensä termeillä "planner nerd" tai "planner geek". Heille on tärkeää löytää juuri oikeanlainen kalenteri/päiväkirja (en tiedä, onko plannerille olemassa sen järkevämpää suomennosta). Usein heillä on käytössä useampikin kauniisti koristeltu planner; ajankäytön suunnittelusta on heille tullut asia itsessään, ei vain jotain, mitä tehdään muiden asioiden aikaansaamiseksi. Ilmiö hipoo monessa tapauksessa obsessiota, ja vähintäänkin sille uhrataan paljon aikaa ja vaivaa. En siksi näe mitään ongelmaa nerd- tai geek-sanojen liittämisessä esimerkiksi näihin ihmisiin.
Kuten kurssin alussa todettiin, nörtti-sana kantaa edelleen hyvin negatiivisia kaikuja ja osin vanhentuneita käsityksiä epäsosiaalisuudesta ja tietynlaisesta ulkonäöstä. Muutos on kuitenkin jo käynnissä; kuten sanoit, nörttiydestä on kenties tulossa osa massakulttuuria. Voiko siis olla, että nörttiyden valtavirtaistumisen myötä tulee lopulta mahdolliseksi liittää sana melkein mihin tahansa intohimon kohteeseen?
Olen samaa mieltä siitä, että nörttiyhteisössä pidetään usein jopa kynsin ja hampain kiinni hieman negatiivisestakin nörttikäsityksestä - ikään kuin "normaalien" ihmisten pitämiseksi loitolla. Nörttiydestä onkin vaarassa tulla niin laaja käsite, ettei se enää määrittele ketään, jolloin perinteisten nörttien oma identiteetti on vaakalaudalla. Hyvä kysymys onkin, uhkaavatko uudet nörtit tai nörttiyden tavat lopulta perinteistä nörttiyhteisöä millään tavalla. Onko toisen ihmisen nörttiys toiselta pois?
Lähetä kommentti