keskiviikko 23. maaliskuuta 2016

Sankareita ja kalibrointia: Mass Effect sarja hahmojen fanittamisen lähtökohtana

Hahmojen fanittaminen olennaista faniudelle muoto niin kirjojen, elokuvien kuin tv-sarjojenkin kohdalla. Näin on myös faniuden ja nörttiyden eritysien vahvalla leikkauspinnalla digitaalisten pelien faniuden saralla. Interaktiivisuudessaan pelit kuitenkin antavat muista teoksista poikkeavia kimmokkeita ja mahdollisuuksia fanikulttuurille, mutta ehkä myös asettavat haasteita tai kysymyksiä.

Käsittelen tässä tekstissä hahmojen potentiaalia fanituksen kohteiksi Mass Effect -pelisarjan kautta. Pohdin sitä, millaisia eväitä pelien tarinat ja hahmot faneille antavat, ja vähän myös millaisia tuloksia ne lopulta faniyhteisössä herättävät.

Mass Effect on kolmiosainen science fiction -roolipelien sarja tietokoneille ja konsoleille. Se kertoo urhean avaruussotilaan komentaja Shepardin ja tämän miehistön yrityksestä pelastaa galaksi mahtavilta Reaper-koneolennoilta. Pelien tarinassa keskeistä on interaktiivisuus: pelaaja saa tehdä valintoja, jotka vaikuttavat pelimaailman tapahtumiin ja muihin hahmoihin. Toisinaan pelaaja joutuu päättämään esimerkiksi muiden tarinan henkilöiden elämästä ja kuolemasta.
Faniuden rakentamisessa eri hahmoihin vaikuttaa varmasti se, että peleissä käydään paljon monivalintakeskusteluja, joissa pelaaja valitsee pelaajahahmon suhtautumisen muihin hahmoihin.

Keskusteluissa eläydytään päähenkilön asemaan, ja monivalintamekaniikka saa tilanteet ja muut henkilöt tuntumaan tietyllä tavalla eläviltä ja todellisilta. Peleissä on helppo uppoutua fantasiamaailmaan, ja kokea todellisten ihmissuhteiden kaltaisia tuntemuksia ei-pelaajahahmoja kohtaan. Nörttiyteen liitettävät ajatukset taipuvaisuudesta fantasiaan ja jopa eskapismiin tuntuvat luontevalta kun miettii pelaajien suhtautumista Mass Effect -universumin taistelutovereihinsa.

Peli vahvistaa entisestään illuusiota todellisista ihmissuhteista antamalla mahdollisuuksia romansseihin päähenkilön ja joidenkin sivuhenkilöiden välillä. Tämän lisäksi tärkeimpiä sivuhenkilöitä syvennetään taustatarinoilla, joihin liittyen tarjoillaan myös pelillistä sisältöä.

Ehkä mielenkiintoisinta pelisarjan hahmoihin liittyen on pelaajan tekemät suuret valinnat, jotka vaikuttavat näiden kohtaloihin. Esimerkiksi ensimmäisessä osassa pelaaja joutuu päättämään kumman kahdestatiimiläisestä pelastaa, joilloin toinen väistämättä kuolee. Jokaisella pelaajalla on omat kokemuksensa näistä tilanteista, ja niitä saatetaan myös purkaa faniyhteisön kesken eri foorumeilla. Tällaiset keskustelut ovat osaltaan hahmofaniuden performatiivista puolta, ja pelaajien hyvin erilaiset näkemykset pelisarjan hahmoista nousevat niissä mielenkiintoisesti esille.

Kun pohditaan Mass Effect sarjan hahmoja, päähenkilöä, komentaja Shepardia, ei voi sivuuttaa. Hahmo on siitä mielenkiintoinen, että pelaaja saa tavallaan ”luoda” sen pelin alussa perinteiseen roolipelityyliin. Shepardille valitaan hahmoluokka, ulkonäkö ja jopa sukupuoli sekä etunimi. Tämän lisäksi valitaan tausta muutamasta eri vaihtoehdosta. Voi kysyä, onko tällainen hyvin vaihtelevissa muodoissa ilmenevä avatar enää ollenkaan yksittäinen ”hahmo” sanan perinteisessä merkityksessä.

Väitän kuitenkin, että faniyhteisössä Shepard käsitetään hahmona, huolimatta siitä, että jokaisella on hänestä oma versionsa tai useita sellaisia. Shepardia voisi tässä verrata sarjakuvasupersankariin, jolla on paljon eri piirtäjiä sekä esiintymisiä monissa eri mediaformaateissa. Siitä huolimatta tietyt yhdistävät ominaisuudet tekevät esimerkiksi batmanista tai spidermanista aina saman hahmon.  Yhtälailla eri komentaja Shepardeja sitovat yhteen esimerkiksi Mass Effect sarjan käsikirjoitettu dialogi ja ääninäyttelyt.

Osaltaan pelisarjan markkinoinnissa on myös tietoisesti pyritty luomaan yhtenäinen kuva tarinan sankarista. Markkinointimateriaalissa on käytetty pääsääntöisesti vakioversiota miespuolisesta Shepardista, jotta hahmosta muodostuisi selkeä ja tunnistettava. Kyseinen Shepard-versio myös esiintyy kaikkien trilogian osien kansikuvissa.

Mass Effect -sarjassa on mietitty tietoisesti sitä, millainen kuva mistäkin hahmosta luodaan. Joskus tekijät kuitenkin aina menettävät tekstin (tässä tapauksessa pelin) hallinnan, ja faniyhteisö tarttuu johonkin muuhun kuin mitä ehkä oli ajateltu. Mass Effect 2 pelissä moni pelaaja kiinnitti huomiota siihen, että yksi Shepardin alaisista, turian-avaruusolento Garrus, kertoi jatkuvasti olevansa tekemässä kalibrointeja kun pelaaja olisi halunnut keskustella hänen kanssaan. Faniyhteisön käsissä Garruksen lausahduksesta ”Can it wait for a bit? I'm in the middle of some calibrations” muodostui meemi.

Pelintekijät vastasivat palkitsemalla fanit sarjan kolmannessa osassa viittauksilla kyseiseen kohtaukseen. Sen lisäksi, että teoksilla tietoisesti ja tiedostamatta ruokitaan pelaajien mahdollisuuksia fanittaa, faniyhteisön suunnalta otetaan nykyään vaikutteita itse tuotteisiin.

Ei kommentteja: