sunnuntai 13. maaliskuuta 2016

Nuortenkirjallisuutta, faniutta ja voimaa

Tiedättekö sen valtaisan ilon tunteen, joka syntyy kun löytää toisen ihmisen, joka on yhtä innostunut lempikirjastanne? Molempien silmät alkavat loistaa ja samassa keskustelu muuttuu valtaisaksi kysymystulvaksi. Kumpikin tahtoo kokeilla kepillä jäätä ja selvittää, miten fanituksenne kyseistä kirjaa kohtaan mahdollisesti eroaa toisistaan. Onko toinen toisen vihaaman hahmon pauloissa vai oletteko vain yksinkertaisesti tyytyväisiä siitä, että kirja on luotu? Onnellisimmassa tapauksessa se yhteys, joka sillä hetkellä muodostuu välillenne, lähentelee sanatonta ymmärrystä. Teillä on jokin yhteinen asia, josta voisitte puhua tuntikausia. Se on kuin salaisuus, joka yhdistää teitä ja sitä fanius parhaimmillaan mielestäni on. Se on ihmisiä yhteen liittävä voima. Voima, joka saa ihmiset tuntemaan. Valitettavasti fanien kokoontuminen yhteen ei välttämättä tarkoita sitä, että kaikki kukat saisivat kasvaa vapaasti. Intohimojen kohtaamiset eivät aina suju sulassa sovussa ja törmäykset ovat 
taattuja.
Kuva: Miia Nurmilaakso 
Lukuisten eri kirjasarjojen fanit ovat mielestäni yksi vahvimmista faniuden voiman ilmentäjistä. Tuskin on olemassa kirjaa tai kirjasarjaa, joka olisi kohonnut maailman tietoisuuteen ilman fanejaan. Lisäksi yhä useampi elokuva on filmatisointi jostakin menestyskirjasta.

Erityisesti nuortenkirjallisuuteen liittyy voimakas ja laaja fanikulttuuri, joka ajoittain räjähtäessään täyttää jopa massahysterian kriteerit. Esimerkiksi viime vuosina -ansiokkaiden fanien toimesta- nuortenkirjallisuudesta ovat nousseet koko maailman tietoisuuteen Nälkäpeli-ja Divergent-kirjasarja ja Tähtiin kirjoitettu virhe-romaani. Kirjat ovat saaneet rinnalleen elokuvia ja suuren määrän oheistuotteita. Myös tapahtumia, jotka keräävät kirjojen fanit yhteen järjestetään yhä jatkuvasti, vaikka varsinaisten kirjojen julkaisusta on jo vuosia aikaa. On siis täysin oikeutettua kysyä, että miksi juuri nuortenkirjallisuuden fanien voima on niin valtava? 

Mielestäni yksinkertaisin selitys on se, että nuortenkirjojen fanit ovat iältään usein 15-24 vuotiaita nuoria internetin maailmassa ennakkoluulottomasti toimivia ihmisiä. Heillä on kova tarve kuulua johonkin ryhmään ja löytää samanhenkisiä ihmisiä ympärilleen. He kuluttavat ja luovat fanituotantoa eri sosiaalisten medioiden kautta päivittäin ja luovat itselleen näkyvyyttä. He keskustelevat ja väittelevät internetissä fanituksensa kohteesta huomattavasti aktiivisemmin kuin esim. suurten klassikkojen ystävät. Eikä aktiivisuus internetissä ole edes mielestäni se suurin ero, sillä suurin ero on keskustelun tavassa. Riitaa, rakkautta ja draamaa ei nuortenkirjallisuuden faniyhteisöistä puutu.

On erikoista, että nuortenkirjallisuus on saanut usein vähemmän arvostusta osakseen faniyhteisöissä ja kirjamaailmassa kuin esimerkiksi aikuisten- tai lastenkirjallisuus. Monet nuortenkirjat nähdään todellisuuspakoisten ihmisten viihdykkeeksi tai ns. naisten kioskikirjallisuudeksi. Tämän vuoksi nuortenkirjojen lukija kokee usein tarvetta peitellä lukuharrastustaan, sillä useissa faniyhteisöissä tietyt kirjat katsotaan noloiksi. Yksi esimerkki ”nolona” pidetystä kirjasarjasta on Stephenie Meyerin käsialaa oleva Twilight, josta Susanna ja Lotta jo kirjoittivatkin täällä. Epäilen, että nuortenkirjallisuuden arvostuksen puute juontaa osittain juurensa myös siitä, että nuortenkirjallisuudesta ovat aikaisemmin kirjoittaneet esim. valtakunnallisiin lehtiin pääasiassa aikuiset, joilla on saattanut olla vaikeuksia ymmärtää nuortenkirjojen maailmaa ja päähenkilöitä.  Nykypäivänä nuortenkirjojen arvostus on kuitenkin ehdottomasti nousukiidossa, kiitos Harry Potterin kaltaisten, ikärajoja ylittävien kirjasarjojen. Lisäksi arvostuksen nousuun on varmasti vaikuttanut nuortenkirjojen saama näkyvyys ympäri maailmaa, sillä viime vuosina menestystä niittäneet nuortenkirjat ovat parhaimmillaan luoneet varsinaisia buumeja. Velhot, vampyyrit ja erilaiset dystopiat ovat tulleet tutuiksi yhä laajemmalle yleisölle.

Jos aikuiset eivät aikaisemmin kokeneet voivansa lukea nuortenkirjoja niin tänä päivänä yhä useampi aikuinenkin tarttuu genren kirjallisuuteen. Mutta mistä aikuisten kiinnostus nuortenkirjoja kohtaan sitten kumpuaa? Voisin tiivistää vastauksen kolmeen sanaan: uteliaisuus, nostalgia ja näkyvyys. Nuortenkirjat ovat faniensa ansiosta niin pinnalla ja osa kulttuuria, että aikuistenkin uteliaisuus herää. Lisäksi nuortenkirjailijoille on jopa tyypillistä, että he luovat itsestään kiinnostavan kuvan ja ovat paljon esillä eri medioissa. Tämä johtunee siitä, että genren kirjailijat ovat faneilleen usein idolin kaltaisia henkilöitä siinä missä esim. elokuvien näyttelijätkin. Heitä ja heidän teostensa hahmoja palvotaan kuin rock-tähtiä, joten kirjamaailmaa ei tarvitse seurata edes kovin tarkasti törmätäkseen heihin. Tästä esimerkkinä voidaan mainita sankan fanijoukon kerännyt kirjailija John Green, joka kirjailijan uransa ohella tekee Youtube-videoita tai Harry Potterin luoja J. K. Rowling.

Nuortenkirjallisuudessa käsitellään aiheita ja kokemuksia, joista nuori lukija uneksii tai johon vastaavasti aikuinen lukija toivoo nostalgiahuumassaan voivansa palata. Seikkailu, yliluonnollisuus, unelmat, rakkaus, tulevaisuus ja vapaus ovat esimerkkejä näistä aiheista. Yksi nuortenkirjallisuuden parhaista puolista onkin mielestäni se, kuinka voimakkaita tunteita se voi saada lukijassa aikaan. Päähenkilöinä toimivat nuoret ihmiset kokevat ja tuntevat jokaisella solullaan. He ovat yleensä hyvin ehdottomia mielipiteissään ja näkevät maailman avoimena. Mitä tahansa voi tapahtua. Kokemukset ja tunteet, joita päähenkilöt käsittelevät ovat heille uusia, mutta sitäkin merkityksellisempiä. Tietynlainen naivius ja henkilöiden kokemattomuus myös lisäävät hauskuutta vanhemmalle lukijakunnalle. Ei sovi myöskään unohtaa, että todellisuuden pakeneminen on aina yksi kirjallisuuden houkuttimista.

Yksi mielenkiintoisimmista ilmiöistä nuortenkirjallisuuden fanikulttuurissa on, että suuri osa faneista on tyttöjä ellei oteta lukuun Harry Potterin tai Taru sormusten herrasta kirjojen faneja. Oma näkemykseni on, että sukupuolijakauma nuortenkirjallisuuden faneissa johtuu siitä, että useimmat nuortenkirjallisuuden tarjoamat aiheet mielletään tyttöjä kiinnostaviksi ja markkinoidaan sen mukaan. Asiaan ei myöskään auta se, että nämä tyttöjä villitsevät kirjat arvotetaan alas ja niitä pidetään noloina erityisesti eri fandomeissa. Lisäksi se, että nuortenkirjallisuuteen liittyy nykyään vahvasti mielikuva kiljuvista fanitytöistä luo jo itsessään ennakkoluuloja ja vähättelyä. On itse asiassa melko ristiriitaista, kuinka alhaalle näiden fanien fanitus arvotetaan, kun mietitään heidän fanituksensa voimaa.

Tulevaisuudessa onkin jännittävää seurata, kuinka nuortenkirjallisuuden kenttä lukijoineen kehittyy ja selviää haasteistaan. Tulossa on aikamatkustusta, satuja ja paljon muuta, mutta kuinka kauan kestää, että pinnalle nousee Harry Potterin kaltainen nuortenkirjallisuuden rajoja rikkova kirjasarja? Vaikuttavatko aiheiden muutokset ja kasvava suosio faneihin? Entä voiko näiden fanien voima ja fanituksen määrä vielä tästä kasvaa? Ja jääkö nyt kasvuun lähtenyt arvostus vain kaukaiseksi haaveeksi?


3 kommenttia:

Jasmine kirjoitti...

Ensinnäkin oli mukava lukea postaus nuortenkirjallisuudesta. Itsestäni tuntuu, että sitä väheksytään aivan valtavasti aivan turhaan. Omasta hyllystäni löytyy yksi hyllyllinen nuorille suunnattuja kirjoja. Luin näitä erityisesti lukioiässä sekä yläasteella. Sittemmin nuorille suunnatut kirjat ovat jääneet vähemmälle huomiolle siksi, että koin minun täytyvän siirtyä nyt sinne kuuluisaan aikuiskirjallisuuteen. Nuortenkirjallisuudessa, kuten kirjoititkin, tyypillistä on eräänlainen toiveikkuus tulevaisuutta ja vapautta koskien, seikkailut, unelmat ja rakkaus. Juuri sellaisiin maailmoihin on mukava uppoutua lukiessa, antaa itselle hetki lupa unelmoida mahdottomista. Mutta juuri näiden seikkojen takia monet pitävätkin nuortenkirjallisuutta kevyenä ja "turhana".

"Nuortenkirjat ovat faniensa ansiosta niin pinnalla ja osa kulttuuria, että aikuistenkin uteliaisuus herää. Lisäksi nuortenkirjailijoille on jopa tyypillistä, että he luovat itsestään kiinnostavan kuvan ja ovat paljon esillä eri medioissa."

Onneksi nuortenkirjailijat tuovat itseään esille. Näin myös kirjat saavat lisää näkyvyyttä ja lukijoita. Tietenkin aina on ja tulee olemaan antifanit ja tietynlainen häpeä omasta kiinnostuksesta nuortenkirjoja kohtaan. Nuortenkirjallisuus on kuitenkin yhtä tärkeää kuin mikä tahansa muukin kirjallisuus. Koska kohderyhmät vaihtelevat, voi jokin kirja tai kirjasarja saada kritiikkiä kohderyhmän ulkopuoliselta henkilöltä. Taisitkin mainita tästä tekstissäsi.

Pitäisi vain osata olla ylpeä siitä, mitä lukee, eikä antaa sosiaalisen paineen hämärtää omaa käsitystään nuortenkirjoista. Itsekin sorruin joskus antifanittamiseen, mutta päästyäni sisälle nuortenkirjoihin näkemykseni on laajentunut paljon, mistä olen itselleni hyvin kiitollinen. Olisin jäänyt paitsi monesta hyvästä ja toiveikkaasta tarinasta, jos en olisi koskaan tarttunut nuortenkirjaan yläasteella. Ja vaikka kävin läpi senkin vaiheen, missä ostin pelkkiä aikuisille suunnattuja kirjoja sosiaalisen paineen edessä, olen löytänyt tieni takaisin myös nuortenkirjallisuuteen, ja nytkin minulla on luettavana Tessa Grattonin Verenvahti. Lukeminen eri genrejen kirjallisuutta vain rikastuttaa, eikä siinä menetä yhtään mitään. :)

Unknown kirjoitti...

Hienoa, että täällä on muitakin nuortenkirjallisuutta kuluttavia! Itsellänikin suurin nuortenkirjallisuuden lukuinto sijoittui yläaste- ja lukioikään. Ehkä juuri silloin oli erityisen mukavaa lukea kirjoja, joissa pääosassa olivat suunnilleen itseni ikäiset ihmiset. Vaikka nykyään olenkin jo muutaman vuoden päähenkilöitä vanhempi on silti mukavaa uppoutua hetkeksi unelmiin ja siihen valtavaan toiveikkuuteen, mikä useissa nuortenkirjoissa tosiaan on läsnä.

Olet aivan oikeassa siitä, että pitäisi vaan rohkeasti olla ylpeä siitä, mitä lukee välittämättä kriitikoista tai muista ihmisistä ylipäätään. Kliseistä ehkä, mutta olen oppinut nuortenkirjoista monia asioita. Esimerkiksi tietynlaista positiiviisuutta ja uskoa mahdottomiin on ehdottomasti tullut mieleeni lisää näiden kaikkien kirjojen jälkeen. Minullakin on nyt menossa hieman rauhallisempi vaihe nuortenkirjallisuuden suhteen ja luen tällä hetkellä enemmän aikuisille suunnattuja kirjoja. Osittain tähän vaikuttaa myös se, että opiskeluissa näitä kirjoja tulee nyt kahlattua läpi kovalla tahdilla. Tuon mainitsemasi Verenvahti-kirjan olenkin joskus lukenut! Muistaakseni se oli oikein viihdyttävä kirja, jossa riitti taikaa ja mystisyyttä :) Toivon sinulle mukavia lukuhetkiä nuortenkirjallisuuden parissa myös tulevaisuudessa. Ei tosiaan anneta genren rajoittaa!

Unknown kirjoitti...

Tekstiä ja kommentteja lukiessa mieleen nousi huomio siitä, että liittyneekö kulttuuriimme vaikuttava nuoruuden yhä pidemmälle venyminen nuortenkirjallisuuden suosioon. Kuten tekstissä nostettaan esille, vaikuttanee nuortenkirjallisuuden suosioon uteliaisuus, nostalgia ja näkyvyys. Ja siinä käsitellään teemoja rakkaudesta, aikuistumisesta, itsenäisyydestä ja oman polun löytämisestä sekä vapaudesta. Uskallan veikata, että monet kahdenkymmenen reilustikin ylittäneet kokevat yhä vetoa näihin aiheisiin ja löytävät niistä monia yhtymäkohtia elämäänsä.

Tosiaan harmittaa, että nuortenkirjallisuutta tupataan väheksymään ja karsastamaan. Yleisestikin kaikkia nuoriin liitettäviä asioita ja ilmiöitä tuntuu olevan helppoa ja hyväskyttyä väheksyä. Positiivista tosin on, että nuortenkirjallisuus on ollut nyt pinnalla ja näkyvillä esim. kirjakaupoissa ja kustantamoiden ilmoituksissa. Kenties tässäkin on nähtävissä nuoruuden venyminen lähemmäs kolmeakymppiä? Tai sitten vain se yksinkertaisen ilahduttava mahdollisuus, että nuorien mielenkiinnon kohteisiin aletaan suhtautua kunnioittavammin ja suuremmalla huolella ja paneutumisella.

Näkisin, että asenteita nuortenkirjallisuuden suhteen leimaa ja värittää erityisesti se mielikuva, että nuortenkirjallisuus olisi huonolaatuista ja kehnosti kirjoitettua. Tähän väitteeseen törmään toisinaan. Silloin esittelen mielelläni keskustelukumppanilleni muutamia esimerkkejä laadukkaasta ja arvostetusta nuortenkirjallisuudesta, jotka horjuttavat hänen väitettään.