Kirjoitusohjeet



Aihetunnisteet

Sekä keskustelun että kurssisuoritusten tarkistamisen helpottamiseksi toivomme, että jokaiseen tekstiin lisätään vähintään yksi seuraavista tunnisteista. Mikäli tekstissäsi selvästi yhdistyvät usean eri luennon asiat – eli haluat esimerkiksi vertailla rooli- ja videopelaajia, tai pohtia otakujen nörtti-identiteettiä – lisää molemmat aiheeseen sopivat tunnisteet.
  • nörttiys: ensimmäiseen luentoon liittyvät sekä muut nörtti-identiteettiin, -diskurssiin tai -tasa-arvoon liittyvät asiat
  • scifi: toiseen luentoon, tieteiskirjallisuuteen, muuhun genrekirjallisuuteen ja niiden harrastamiseen liittyvät asiat
  • fanituotanto: kolmanteen luentoon, fanifiktioon, fanitaiteeseen, fanivideoihin, fanien väliseen keskusteluun ja muuhun luovaan fanitoimintaan liittyvät asiat
  • roolipelit: neljänteen luentoon, lauta-, (live-)rooli- ja sotastrategiapeleihin liittyvät asiat
  • videopelit: viidenteen luentoon, videopelikulttuuriin ja videopelituotantoon liittyvät asiat
  • sarjakuvat: kuudenteen luentoon sekä länsimaisen sarjakuvan kuluttamiseen, keräilyyn ja tuotantoon liittyvät asiat
  • otakut: seitsemänteen luentoon, mangaan, animeen, cosplayhin ja muuhun japanilaiseen populaarikulttuuriin liittyvät asiat
  • internet: viimeiseen luentoon sekä hakkeri- ja internetkulttuuriin liittyvät asiat
  • seminaari (+ muut sopivat tagit): jos haluat kirjoittaa aiheesta, josta on puhuttu vain tai erityisesti Nörttikulttuurin nousu ­‑seminaarissa, valitse sopiva tunniste yllä olevista ja lisää tunniste ”seminaari”.
Muista lisätä aihetunniste(id)en lisäksi myös nimesi tai nimimerkkisi tunnisteeksi!

Sanamäärät

Tietty määrä opintopisteitä edellyttää tiettyä työmäärää, joten olemme asettaneet blogiteksteille ohjeelliset laajuudet:
  • Tavalliset postaukset: noin 800 sanaa
  • Syventävää oppimäärää suorittavien postaukset: noin 1000 sanaa
  • Poissaoloa korvaavat postaukset: noin 300 sanaa

Rajat eivät missään tapauksessa ole ehdottomia, mutta suorituksen kuittaaminen pelkillä tyngillä ei tule kysymykseen. Toisaalta rönsyileminenkään ei kannata: hyvä, keskustelemaan herättävä blogiteksti on tiivis ja säpäkkä. Vaivannäkö multimediaalisessa ilmaisussa korvaa toki kirjalliselle ilmaisulle asetettuja vaatimuksia, eli omalla kuvamateriaalilla rikastettu teksti voi olla lyhyempikin.

Kurssisuoritukseen kuuluu myös kolme kommenttia muiden teksteihin. Kommenteille ei ole virallisia parametreja, mutta niiden olisi hyvä olla lausetta pidempiä ja ehdottomasti kattavampia kuin yksi (väärin kirjoitettu) sana ja yksi (tilanteeseen sopimaton) hymiö.

Verkkokirjoittaminen

Tämän kurssin kirjalliset suoritukset eroavat jonkin verran perinteisistä koti- ja tenttiesseistä. Et laadi pois heitettäviä huomioita pelkästään opettajan silmille, pelkästään osoittaaksesi, että olet tehnyt kotitehtävät, vaan jaat omia, tuoreita ajatuksiasi nörttiydestä muille kurssilaisille – ja potentiaalisesti muillekin suomea puhuville internetin asukeille. Sanomisillasi on siis kerrankin opintopisteitä pidemmät jäljet. Toivomme, että ajatus ei ole pelottava, vaan inspiroiva.

Kyky sekä kirjoittaa että lukea erilaisia verkkotekstejä on jatkuvasti tärkeämpi kansalaistaito, ja uskomme kurssityöskentelyn tarjoavan turvallisen ja motivoivan ympäristön, jossa bloggaajan siipiään – tai näppäinsormiaan – voi verrytellä. Tämä on myös kurssin keskeinen osaamistavoite.

Koska blogiteksti on "todellisen", joskin virtuaalisen maailman tekstilaji, sillä on erilaisia tavoitteita, yleisöitä ja konventioita kuin koulumaailman puhtaasti välineellisillä esseeteksteillä. Siksi on tärkeää ottaa huomioon ainakin seuraavat seikat:


Yleisö ja dialogi
Opettaja lukee esseesi, oli se millainen tahansa, koska hänen täytyy. Verkossa lukijoita on useita ja potentiaalisia lukijoita vielä useampia, mutta myös sisältöä on loputon määrä. Ruudulta lukeminen on tyypillisesti nopeaa ja hyppelehtivää, joten lukijalle on annettava syy keskittyä juuri sinun tekstiisi.
  • Mene suoraan asiaan. Tyypillinen verkkolukija päättää ensimmäisen kappaleen tai jopa ensimmäisen lauseen aikana, käyttääkö kalliin aikansa käsillä olevaan tekstiin vai kaivaako rajattomasta valikoimasta jotain aivan muuta. Realisti ymmärtää tämän pätevän myös kurssibloggaajan ensisijaiseen yleisöön, muihin kurssilaisiin.
  • Kirjoita omalla äänelläsi. Wikipedia todennäköisesti antaa aiheesta kuin aiheesta paremman yleiskuvan kuin sinä, mutta tiedätkö, mitä Wikipediastakaan ei löydy? Sinua. Tai jos itse sieltä löydytkin (turha kerskailla), kaikki uudet ja omaperäiset ajatuksesi eivät löydy. Käytä rohkeasti ensimmäistä persoonaa, omaa näkökulmaasi, sanastoasi, materiaaliasi ja kokemuksiasi. Vaikka kyseessä onkin kurssisuoritus ja kurssimateriaalin käyttö on enemmän kuin suotavaa, älä ajattele, että sinun on toistettava jotkin tietyt "oikeat" vastaukset. Joku vähemmän mielikuvituksekas kanssakurssilaisesi sortuu siihen kuitenkin.
  • Keskustele. Blogi on monologisempi kuin monet muut verkkotekstit, mutta jättää silti tilaa dialogille kommentoinnin ja uusien postausten muodossa. Jos haluat muiden tarttuvan tekstiisi, esitä selkeitä väitteitä tai jopa suoria kysymyksiä, erityisesti tekstisi lopussa. Toiset reagoivat, jos saavat olla eri mieltä tai kokevat, että heidän täydentävää näkökulmaansa tarvitaan. Huomaa, että muiden tekstien kommentointi on osa kurssisuoritusta!
  • Tehosta ilmaisuasi ja argumenttejasi blogipohjan sallimilla muotoiluilla ja toiminnoilla, erityisesti kuvilla ja hyperlinkeillä (ks. alla).

Multimodaalisuus ja hyperteksti
Jos verkkosivu näyttää lehden tai kirjan sivulta, useimmat kokevat jonkin olevan pielessä ja lähtevät muualle. Edes kurssiblogin ei tarvitse olla niin sanottu tekstimuuri. Yliopistossa niihin toki tottuu, mutta verkossa ne ovat samanlainen kiusa ja kauhistus kuin punainen liikennevalo: ne hidastavat surffaajan silmän levotonta matkantekoa. Siksi tekstiä on elävöitettävä visuaalisin keinoin ja lukijalle on tarjottava tie ulos – tai syvemmälle – hyperlinkkien kautta.
  • "Show, don't tell" on yleisin ohje, joka kirjoittajakursseilla annetaan, ja blogissa voit noudattaa neuvoa kirjaimellisesti, lisäämällä kuvia. Paitsi että kuvat kaappaavat tehokkaasti lukijoiden huomion ja personoivat tekstin asennetta ja teemaa, ne voivat olla tärkeä apu argumentin aloittamisessa tai perustelemisessa. Joku teksteistäsi voi hyvin olla kuva-analyysi. Tai mitä jos piirtäisit ajatuksesi tueksi kaavion?
  • Muista kuitenkin tekijänoikeudet! Wikimedia Commonsin kaltaisista pankeista löytyvät, public domainin tai vapaan lisensoinnin alaiset kuvat ovat käytettävissäsi. Lisäksi sitaattioikeuden piirissä tieteelliseen esitykseen on mahdollista liittää tekstiin mikä tahansa kuva, jonka sisältöä selität tai analysoit, kunhan lisäät oheen täydellisen lähdeviitteen. Aina on mahdollista käyttää myös omia kuvia, tai kuvia, joiden käyttämiseen sinulla on henkilökohtainen lupa kuvan ottajalta (ja kuvassa esiintyviltä). Kuvaajan nimeäminen esimerkiksi kuvatekstissä on tällöinkin hyvän tavan mukaista ja tekee samalla selväksi muillekin, kenelle kuvan oikeudet kuuluvat. Kenenkään blogimme käyttäjän omia kuvia (tai kaavioita tai videoita) ei saa kopioida ilman lupaa!
  • Linkitä ahkerasti ja tyylikkästi. Voit viitata toisten aiemmin kirjoittamiin blogiteksteihin tai minne tahansa blogin ulkopuolelle upottamalla hyperlinkin mihin tahansa kuvaan tai sanaan (ks. tekninen ohje). Tämä on oivallinen tapa herätellä ja jatkaa keskustelua, kreditoida lähteet ja tarjota lukijoille lisää tietoja. Voit myös kirjoittaa blogikommentin jostain kurssin teemaan liittyvästä uutisesta tai kolumnista siten, että viittaat alkuperäistekstiin hyperlinkin avulla. Toisin kuin kuvien käyttö, linkittäminen on aina sallittua ja suorastaan suotavaa. Ethän kuitenkaan kopioi ja liitä kokonaisia, näkyviä linkkejä suoraan osoiteriviltä tekstin lomaan; käytä aina upotustyökalua!
  • Videoiden lisääminen tekstiin on myös mahdollista, mutta niihinkin pätevät tekijänoikeussäännöt. Turvallisinta on käyttää omia videoita. Jos olet epävarma, lisää mieluummin hyperlinkki sivulle, josta videon voi katsoa.
  • Muista myös tekstin visuaaliset ominaisuudet: tee tekstistä helpommin luettava lyhyillä kappaleilla ja korostuksilla. Myös erilaiset listat ovat suosittua netin täytettä, kuten näkyy.

Genre ja tyyli
Blogeja on joka lähtöön: alun perin ne olivat todellakin logeja, eli verkkopäiväkirjoja. Sittemmin suosiota ovat saaneet esimerkiksi ruoka-, käsityö-, muoti- ja matkailublogit. Eri blogigenreissä on omat konventionsa, ja kurssiblogin tyyli tulee kenties lähimmäs uutis-, tiede- ja mielipideblogeja. Voit hyvin selailla sellaisia inspiraatioksi. Tärkeä lähde ideoille ovat myös kurssin oheislukemistot – muista käyttää niitä teksteissäsi jollain tavalla!
  • Argumentoi, pohdi, kommentoi. Blogitekstin ei ole tarkoitus olla tajunnanvirtaa tai päiväkirjamerkintä, edes luentopäiväkirjamerkintä. Valitse jokin rajattu aihe tai väite luennoista, kurssimateriaaleista tai mediasta ja käsittele sitä kuten kunnon humanistin kuuluu: kritisoi, tue jotakin huomiota omilla kokemuksillasi, liitä ilmiöitä teorioihin tai vertaile näkökulmia. Hyvä kurssiblogiteksti joko herättää kysymyksen tai vastaa sellaiseen.
  • Rajatut tavoitteet eivät kuitenkaan tarkoita rajattua ilmaisua. Mitä juuri luitkaan verkkoyleisön huikentelevaisesta huomiosta? Jos vielä pidät sitä tavoittelemisen arvoisena, tärkein neuvo on: ole kiinnostava. Ole humoristinen, sarkastinen, runollinen, äkäinen, aatteellinen, Mielensäpahoittaja tai neuvontapalstan täti. On toki tärkeää, että puhut asiaa, mutta asiaa voi – ja kannattaa – puhua hyvin monella eri tavalla! Luovuudesta ei sakoteta arvosanassa.

Ultimatumit
Lopuksi vielä kaksi ohjetta, jotka tulee tulkita kirjaimellisemmin kuin yllä olevat suositukset ja kehotukset. Toivon mukaan ne ovat useimmille itsestäänselvyyksiä.
  • Do no harm (but take no sh*t). Vaikka poleemisuus onkin huomion kalastelijan hyve, älä silti loukkaa yhtäkään yksilöä tai eliöryhmää tieten tahtoen. Voit myös ilmoittaa kurssin opettajille, jos koet jonkin tekstin tai kommentin asiattomaksi. Loukkaavat, hyvien tapojen vastaiset tekstit ja kommentit poistetaan eikä niitä lasketa mukaan kurssisuoritukseen.
  • Älä plagioi. Tekstit, joista pienikin osa paljastuu peitellyksi copy-pasteksi, poistetaan, eikä niitä lasketa osaksi kurssisuoritusta. Ethän myöskään kopioi kanssakurssilaistesi tekstejä tai kuvia ilman lupaa mihinkään tarkoitukseen.
– EV

Ei kommentteja: