En ole
koskaan tutustunut lähemmin larppaukseen. Ainoat mielikuvani siitä ovatkin
televisiosarjoista; nörtit kokoontumassa viikonlopuksi metsään, pukeutuakseen
erilaisiin fantasia-asuihin ja leikkiäkseen olevansa jotain muuta kuin he ovat.
Mielikuvani larppauksesta on siis ollut melko eskapismipainotteinen ja hyvin
yksipuolisesti median värittämä.
Maya
Müllerin From Subculture to Mainstream (2011)
antoi minulle hiukan syvääluotaavamman kuvan siitä, millaista larppaus on (tutkimus
ei tosin keskittynyt Suomeen vaan larppaukseen Tanskassa). Mielenkiintoisimmaksi
kohdaksi tässä tutkimusartikkelissa nousi median näkemys larppauksesta ja
kuinka tämä näkemys on muuttunut vuosien saatossa. Tämä muistutti minua Suomen
mediassa cosplayn ja erilaisten conien uutisoinnista ja sen muutoksesta vuosien
saatossa. Ensin coneista uutisoitiin (kuten luennoillakin oli puhetta) ”värikkäästi
pukeutuvien nuorten outona tapahtumana”, mutta kun tietynlainen
uutuudenviehätys haihtui, alkoi myös uutisointi muuttua realistisemmaksi ja
asiapainotteisemmaksi. Conit eivät olleet enää uusi ja ihmeellinen juttu, mitä
piti hämmästellä (ja ehkä myös hiukan naureskella sen kustannuksella).
Müllerin
artikkelia lukiessa löysin samoja yhtymäkohtia siihen, kuinka uudesta alakulttuurista
puhutaan mediassa ennen kuin siitä tulee vakiintunut osa yhteiskuntaa. Seuraavat
lainaukset Müllerin tutkimusartikkelista alleviivaavat tätä havaintoa:
“In
1994, a brutal murder in Sweden led the Danish newspaper BT to write about LARP
as a dangerous activity:
In LARP the participants are living in a
totally different world, their roles are
often very violent; such as monsters, demons,
persecuted or persecutor. In some cases one of the participants has to ‘die’ to make the game proceed. Thomas and
the two brothers had been role-playing
every weekend in the last several months. The
police’theory is that Thomas initially voluntarily played along in
the belief that he only had to die for
fun.” (Kiberg, 1994, p. 16) (Müller
2011: 43)
“From
the mid- to late 1990s, the discourse changed. In 1996, an article describing a
scenario in a submarine focused on the positive sides of LARP. The
forty-eight-hour scenario was described as if the participants had been in a
movie filled with action, drama, suspense, and historical coldwar creepiness.” (Kristensen,
1996) (Müller 2011: 44)
Mielestäni
on mielenkiintoista, kuinka media voi vaikuttaa ihmisten näkemyksiin tietystä
ilmiöstä. Larppauksen voisi kuvitella olevan mukava harrastus, jossa ollaan
ihmisten kanssa, tutkitaan ja laajennetaan omaa identiteettiä eläytymällä
erilaisiin hahmoihin ja yksinkertaisesti vain pidetään hauskaa. Voisin
kuitenkin veikata, että monet vanhemmat ovat kieltäneet lapsiaan osallistumasta
tällaiseen aktiviteettiin, luettuaan BT-lehden kuvauksen kyseisestä
harrastuksesta.
Tässä
mielessä on hyvä, että alakulttuureista tulee enemmän osa yhteiskuntaa ja media
tutustuu niihin tarkemmin, ennen kuin he kirjoittavat niistä mitä sattuu. Tätä
kautta suuremman yleisön on mahdollista tutustua erilaisiin ilmiöihin ja
muodostaa mielipiteensä niistä paljon realistisemmalta pohjalta, kuin negatiivisesti
sävyttyneistä lehtiartikkeleista.
-Mia
Lähteet
Müller,
Maya. 2011. "From Subculture to Mainstream." Teoksessa Henriksen,
Thomas Duus, Christian Bierlich, Kasper Friis Hansen, and Valdemar Kølle, toim.
Think Larp: Academic Writings from KP2011. Copenhagen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti